zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Václav Ryčl – Blue Boy

Václav Ryčl – Blue Boy

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Václav Ryčl (1966–1994) vzbudil pozornost syrovými, existenciálně naléhavými texty, vydanými posmrtně brněnským nakladatelstvím Petrov. Součástí jeho pozůstalosti – tichého svědka zápasu talentu s nemocnou psychikou – jsou ale i zajímavé fotografie, kresby a filmy, které veřejnost zatím nezná.

Český básník, prozaik a fotograf Václav Ryčl (1966-1994) se řadí mezi autory, kteří jsou známí spíše svou literární činností (sbírky Pavilon číslo 13 a Život je hrozný společník). Autor se ovšem krátce, ale intenzivně věnoval i fotografii a filmu. Výstava bude prvním nahlédnutím do této zatím téměř neznámé oblasti.

Cílem výstavního konceptu ovšem není vytvořit dojem, že Ryčl byl „Umělcem“, který po sobě zanechal „Dílo“. Jde spíše o to nechat vystavené věci v konfrontaci s literárním textem promluvit o zápasu mimořádné osobní senzitivity, inteligence a talentu s patologickou psychickou dispozicí. Jako záznamy s terapeutickým účinkem, který nebyl bohužel dostatečně silný na to, aby odvrátil autorův dobrovolný odchod ze světa.

Vystaveny jsou ukázky z terapeutických kreseb Václava Ryčla, záznamy privátních filmů natočených na 8 mm kameru a zejména přibližně 40 černobílých fotografií, které vznikly s největší pravděpodobností v období mezi autorovým patnáctým a sedmnáctým rokem a přes to, že pozorují svět očima nedospělce, mají stejnou emociální sílu a kritickou razanci jako jeho mnohem pozdější a obecně známější texty. Měřeno metrem lidského života, a historií domácí fotografie, nelze si nad Ryčlovými fotografiemi neuvědomit, že vznikly ve stejné době, kdy nám radosti a bídu socialistické existence odhalovali fotografové Jindřich Štreit, Viktor Kolář a Pavel Štecha. Václav Ryčl byl v 80. letech jejich o generaci mladším současníkem.

Pakliže jsou fotografie slavností a letmé momentky života ulice pozorováním chodce, který jen prochází, série snímků z prostředí romských komunit v Karlíně a Smíchově vykazují hluboký vnitřní zájem. Je to sociálně citlivá sonda, která by nevznikla, kdyby si fotograf nezískal důvěru fotografovaných a na místa se nevracel.

Výstava Václava Ryčla, kterou připravila Moravská galerie v Brně, je k vidění v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Husově ulici v Brně do 29. května 2011.

4.4.2011 00:04:44 HelKo | rubrika - Výstavy