Surealistické východisko 1948 - 1989
autor: archiv
zvětšit obrázekV Letohrádku Hvězda se pod názvem Surrealistické východisko představuje český poválečný surrealismus v období mezi lety 1948 až 1989.
Výstavy české poválečné tvorby vycházející ze surrealismu byly odkázány v 50. až 80. letech minulého století většinou na podzemní existenci mimo tehdejší oficiální kulturu. Tato expozice vznikla ve spolupráci s Památníkem národního písemnictví a Společností Karla Teiga. Představuje aktivity jednoho z významných ohnisek intelektuální a tvůrčí rezistence proti dusivému ovládnutí kultury totalitní mocí, jakým byl proměňující se tvůrčí okruh nejprve kolem Karla Teiga a po jeho smrti kolem básníka a teoretika umění Vratislava Effenbergera, a to od poválečného formování tzv. druhé surrealistické generace až po činnost obnovené Surrealistické skupiny v Československu v 70. a 80. letech.
V úvodní části výstavy je představena součinnost básníků a výtvarníků - Karla Hynka, Josefa Istlera, Václava Tikala, Emily a Mikuláše Medkových ad. - počínaje společnými pracovními sborníky Znamení zvěrokruhu z roku 1951 a pokračující v postupně se rozšiřujícím autorském okruhu (mj. Zbyněk Havlíček, Milan Nápravník, Petr Král, Věra Linhartová, Alois Nožička) kolem sborníků Objekt 1-5 z let 1953-1962. Aktivity okruhu, který přijal označení UDS, vyvrcholily v roce 1966 výstavou Symboly obludností a na samém konci 60. let pak uspořádáním výstavy francouzských surrealistů Princip slasti v Brně, Praze a Bratislavě, sborníkem Surrealistické východisko 1938-1968 a 1. číslem vzápětí zakázané revue Analogon.
Další část výstavy je věnována období normalizace a činnosti nově ustanovené Surrealistické skupiny v Československu - opět kolem Vratislava Effenbergera (Martin Stejskal, Eva a Jan Švankmajerovi, Albert Marenčin, Emila Medková, Alena Nádvorníková, František Dryje ad.). Expozice zpřístupňuje kolektivní experimenty ("Tichá pošta", "Dobrý den, pane Gauguine", "Ostrov mrtvých" aj.) a tvorbu zastoupenou v ilegálně tištěných antologiích Otevřená hra (1979) a Opak zrcadla (1985), v "katalozích ideálních výstav" Sféra snu (1983), Proměny humoru (1984) a v ryze samizdatových edicích Strach a Erotismus. Představen je také výstavní projekt Obrazotvorné prostory a dokumentace k připravované a nakonec policejně zastavené výstavní akci "Sféra snu" v Sovinci v roce 1983.
Z činnosti okruhu během 40 let nesvobody zpřístupňuje expozice kromě rukopisných materiálů a publikací celou řadu společných divadelních her, "samizdatových" básnických sbírek, diskusí, skupinového experimentování a anket. Přibližuje tuto spolupráci bohatou fotografickou dokumentací, dokumenty o mezinárodních kontaktech se surrealisty v Paříži i jinde ve světě, ale také celou řadou původních výtvarných děl, zvukovými snímky básnických antologií a v neposlední řadě i dokumentárními filmovými materiály a ukázkami z filmové tvorby Jana Švankmajera.
Výstava Surrealistická východiska potrvá v Letorhrádku Hvězda do 30. října 2011.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek