Fotografická výstava – Evald Schorm a Laterna magika
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekLetos v prosinci se připomeneme osmdesát let od narození významného filmového a divadelního režiséra Evalda Schorma (15. 12. 1931 – 14. 12. 1988), představitele „nové vlny“ českého filmu a dlouholetého spolupracovníka Laterny magiky. K výročí tohoto významného umělce pořádá Laterna magika fotografickou výstavu, která bude přístupná v prostorách kavárny Nona na Nové scéně Národního divadla, a to od 15. prosince. Výstava potrvá měsíc.
Evald Schorm spolupracoval s Laternou magikou od 60. let. Podílel se již na inscenaci Revue z bedny pro světovou výstavu EXPO 67 v Montrealu, kde inscenoval jedno číslo programu. K Laterně se vrátil v roce 1975 a jeho tvorba se profilovala do dvou rovin: na jedné straně taneční představení, která přinášela fantastické či pohádkové náměty, kde se prolínala fantazie a realita v poetické směsi někdy hravé, někdy vážnější, vtahující diváka do magie staré Prahy (Láska v barvách karnevalu) nebo pohádkových obrazů (Kouzelný cirkus, Sněhová královna). Stejně výraznou byla práce na experimentálních činoherních inscenacích, které hvězdně obsazovali členové činohry ND (Noční zkouška, Černý mnich).
Láska v barvách karnevalu byla ještě založena na revuálním principu sledu čísel spojených postavou či postavami v roli průvodců a vycházela z inscenace Václava Kašlíka Pražský karneval, zachovala většinu scénáře i původního filmového materiálu. Následoval však titul, který měl Laternu posunout směrem k jednotnému syntetickému dramatickému dílu podle vize uměleckého ředitele Josefa Svobody. Tím se stal Kouzelný cirkus, příběh plný laskavého humoru i nostalgie, který od roku 1977 nezmizel z repertoáru a je nejhranější inscenací ve střední Evropě. Kouzelný cirkus byl dílo tří režisérů, pěti choreografů, šesti scénáristů a scénografa Josefa Svobody – tvůrčí tým vytvořil nový a nadčasový druh představení, které rovnocenně propojilo několik žánrů. Podobným typem představení byla o dva roky později Sněhová královna na motivy pohádky H. Ch. Andersena v choreografii Pavla Šmoka.
V letech 1981 a 1983 se v Laterně objevila činohra: nejprve Noční zkouška Antonína Máši, která nově přinesla na scénu využití televizní techniky v průběhu inscenace. Režijně se nepracovalo s filmem, ale s aktuálně snímaným obrazem, který se stával součástí reality jevištního prostoru. Hlavní roli (divadelního režiséra) ztvárnil Radovan Lukavský, dále účinkovali např. Vladimír Brabec, Jan Kanyza nebo Vlasta Žehrová. Inscenace se setkala s rozporuplnými ohlasy stejně jako Černý mnich, adaptace povídky A. P. Čechova (v dramatizaci Jiřího Frieda) využívající tradiční postupy Laterny magiky ve spojení s textem. Do hlavní role byl obsazen Jana Kačer, spoluúčinkovali např. Táňa Fischerová nebo Miroslav Macháček. Třetí drama, Vivisekci z roku 1987, režíroval již Máša. Tituly představují významné počiny v dramaturgii Laterny magiky, které vyvolaly živou debatu, ačkoli hlavní linie vždy zůstávala ve znamení tanečního divadla.
Evald Schorm byl v Laterně od roku 1982 zaměstnán (od roku 1971 mu byla zakázána práce ve filmu a televizi, především kvůli „trezorovému“ snímku Den sedmý, osmá noc), ještě v roce 1987 režíroval úspěšného a ceněného Odyssea, který byl vytvořen pro scénu někdejšího Paláce kultury, kde Laterna magika vystupovala. Eposem o slavném hrdinovi trojské války se s Laternou rozloučil. K filmové práci se dostal až v roce 1988, premiéry svého posledního filmu se ale nedožil, zemřel den před svými sedmapadesátými narozeninami.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Luboš Pospíšil má nový singl
Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek