zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Oceněný dokument Pavla Abraháma

Z filmu Dva nula

autor: archiv   

zvětšit obrázek

O Cenu Pavla Kouteckého za nejlepší dokument se ucházeli letos tvůrci sto osmi dokumentů, což je nejvíce v historii tohoto ocenění. Získal ji režisér Pavel Abrahám za film DVA NULA, na jehož scénáři spolupracoval s Tomášem Bojarem. Ve filmu podle poroty zachycují „českého ducha“ nápaditým jazykem skrze autentické rozhovory fanoušků Sparty a Slavie v prostředí stadionu během fotbalového derby, ze kterého však divák paradoxně nevidí skoro nic. Pavel Abrahám s Tomášem Bojarem za snímek Dva nula převzali na slavnostním večeru vyhlášení již sedmého ročníku Ceny Pavla Kouteckého v Divadle Archa kromě objektu od sklářského výtvarníka Reného Roubíčka také odměnu sto tisíc korun.

Natáčení snímku DVA NULA se vzhledem ke specifickému fotbalovému prostředí připravovalo dva roky a podílel se na něm skoro stopadesátičlenný štáb čítající například dvacet šest zvukařů. Po celou dobu fotbalového zápasu mezi Spartou a Slavií mají vybraní fanoušci na sobě nainstalované mikroporty, takže divák slyší vše, o čem si v průběhu zápasu povídají, jak jej komentují a jak glosují dění kolem sebe. Skrze střípky rozhovorů tak před divákem vyvstává specifický obraz fotbalového prostředí, který je jakoby odrazem společnosti samotné – nějak se mezi sebou baví rádoby luxusní dívky ve VIP zóně, nějak nadšení otcové se znuděnými dětmi, jinak zase intelektuálové, sportovní zpravodajové či muži od ostrahy stadionu. Samotný zápas tu vlastně pro diváka nehraje hlavní roli, spíše sleduje bizarní kaleidoskop fotbalových nadšenců napříč sociálními skupinami. Že je fotbalový stadion skvělým místem pro antropologickou studii, bylo tvůrcům jasné již dávno – scenárista Tomáš Bojar fotbalové prostředí důvěrně zná a Pavla Abraháma pro tuto myšlenku ihned získal. „Zdálo se nám, že na fotbalové tribuně se toho dá o dnešní společnosti hodně ukázat. Na jednom místě se tu schází spousta různých lidí, kteří sice mají před očima totožnou událost, ale každý z nich ji prožívá trochu jinak,“ říkají tvůrci. Ale zároveň svůj „průzkum“ nepřeceňují: „I když jsme s hrdiny filmu strávili hodně času, určitě si netroufáme říct, jací skutečně jsou. Stadion tu slouží jako laboratoř a je docela dobře možné, že mimo tuto laboratoř mohou působit jinak.“ Důležitou roli podle tvůrců hraje fakt, že kamery byly od filmových hrdinů velmi daleko a že v jejich okolí nebyl žádný štáb. Díky tomu se nechali atmosférou zápasu rychle strhnout, na natáčení tak zcela zapomněli a projevovali se přirozeně.

Tvůrci záměrně ve filmu věci explicitně nepojmenovávají a nesoudí, spíše nechávají jednotlivé charaktery jemně vytanout. „Docela se nám líbí, co řekl Ivan Passer, a myslíme, že to celkem vystihuje i náš vlastní přístup k věci: „Filmy jsou diagnóza, jež vyplynula z poznání reality. Ne kritika, ne recept, ne lék. Konstatování, že jako jedinci i jako společnost jsme ve stavu permanentní krize,’” popisují svůj filmový rukopis Pavel Abrahám a Tomáš Bojar. Snímek je propracovaný také po vizuální stránce – tvůrci pilovali kamerovou koncepci pod vedením kameramana Jiřího Choda. Tomu se podařilo spolu s dalšími kolegy vytvořit vizuálně silný film, kde každá kamera nabízí soustředěný, až mikroskopický pohled na situaci, kterou sleduje. Scénář snímku napsali Pavel Abrahám a Tomáš Bojar společně, za sebou už mají spolupráci na prvním celovečerním filmu o rapu Česká RAPublika a také na svém prvním snímku Hlavní hvězdou jsou piva. „Z Ceny Pavla Kouteckého máme radost, ocenění si vážíme a moc za něj porotě děkujeme,“ říkají tvůrci. „Zatím jsme až tolik cen nedostali a navíc s žádnou z nich nebyla spojena ,munice’, jak se tomu říká ve fotbale,“ dodávají Abrahám s Bojarem. Cena Pavla Kouteckého vzdává hold tvorbě filmaře Pavla Kouteckého, mimo jiné režiséra filmu Občan Havel, a letos se konal její sedmý ročník.

17.6.2013 21:06:04 Redakce | rubrika - Filmová scéna

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Filmová scéna

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar ...celý článek



Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek

další články...

HUDBA

Pop-rockové pódium

Helmutova stříkačka

Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek

další články...