Co přináší zima - opět Josef Lada
autor: archiv
zvětšit obrázekTentokrát v Muzeu Kampa, které pro vánoční období připravilo pro své návštěvníky setkání s jeho obrázky patřící dnes již téměř neodmyslitelně k atmosféře českých vánoc. Ve dvacátých až čtyřicátých letech dvacátého století, kdy Ladovo dílo dozrává a dospívá do vrcholné fáze, bylo zobrazování betlémských jesliček s Jezulátkem pro většinu moderních malířů zcela nepřijatelné. Lada sice patřil ke generaci prosazující v českém umění kubismus, expresionismus a abstraktní tendence, ale byl trochu samorostlým a neposlušným modernistou, nerespektoval dobové teoretické programy a uplatňoval moderní vyjadřovací principy i v konvenčních zakázkách a tématech, od nichž se tehdy většina umělců zásadně odvracela.
Vánoční motivy zpracoval za svůj život v desítkách variací. Nevedla ho k tomu náboženská horlivost, ale okolnosti zcela všední a praktické: Od roku 1906 se živil jako žurnalistický kreslíř a přes třicet let vytvářel rok co rok nové kresby do prosincových čísel novin a časopisů. Někdy zvolil zimní dětské radovánky na sněhu, jindy vánoční zvyky a obyčeje, ale většinou se soustřeďoval na aktualizaci tradičního zobrazení Svaté rodiny a dokázal přitom najít širokou škálu možností, jak biblický příběh nově a živě zpřítomnit, aby zaujal, potěšil nebo překvapil.
Výstava představuje jednak originální verze oblíbených Ladových prací, jako je Český betlém (1920), Jesličky (1928), Gloria in Excelsis Deo (1931), Vánoce (1932) nebo Štědrovečerní noc (1936), v nichž zlidšťuje božské dění a zároveň posvěcuje běžné životní situace, jednak dobové reprodukce v časopisech, na pohlednicích aj., které tehdy přinesly Ladovi značnou popularitu. Výběr zastoupených prací poukazuje na žánrovou pestrost tohoto Ladova tematického okruhu a zároveň ve zkratce postihuje i jeho výtvarné proměny. V digitálních replikách jsou zastoupeny i rané práce z období před první světovou válkou, kdy Lada sympatizoval s anarchismem a jeho vánoční motivy byly většinou politicky zaměřené, a ukázky z pravidelných příspěvků pro deník České slovo, v němž se od počátku dvacátých let začíná vyhraňovat Ladův typický kresebný styl.
Exponáty zapůjčila Národní galerie v Praze, Galerie hlavního města Prahy, Oblastní galerie v Liberci, Západočeská galerie v Plzni, Galerie Zdeněk Sklenář a soukromí majitelé.
Výstava Josefa Lady v konírně Muzea Kampa potrvá do 16. února.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF
Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine celý článek
HUDBA
Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby
Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek