Kritická Příloha Revolver Revue č. 27
V úvodu 27. čísla Kritické Přílohy Martin Hybler nad knihou Jaroslava Havlíčka Muž sedmi sester diagnostikuje přítomnost coby příliš „řídkou“: „Možnost, kterou Havlíček v žertovně nadlehčené podobě objevil jako pozadí každého radikálního smíchu, je mrazivě krutá a během let se v minulém století nepřestávala potvrzovat v postupném řídnutí reality, které je charakterizovalo: pomysleme na genetické manipulace, rození dětí ze zkumavky, půjčování břicha neplodným ženám, pokusy o klonování, nemluvě o zbožnění seriální sexuality.“
Esej Ludmily Vachtové o letošním benátském Bienále můžeme číst i jako doklad skutečnosti, že od dob, kdy Havlíček napsal svou hrozivou hříčku, došlo k neblahému vývoji také v umění: „Ještě nikdy se toho tolik nenapsalo o benátském horku, ačkoli vedro, pokud se od léta Páně 1964 pamatuju, patřilo k Bienále vždycky. Letos to bylo ovšem jiné. Veškeré dříve potlačované marasmy rozkvetly všemi květy (…). Mezinárodní společnost taškářů bez vtipu se prosadila naplno.“ Ani Pavla Pečinková na prvním ročníku Praguebiennale neshledala příliš povzbudivého.
Jiří Homoláč se zabývá knihou Victora Klemperera Jazyk Třetí říše – LTI i jeho deníky a Zdeněk Vašíček prózou Knuta Hamsuna Po zarostlých stezkách: Céline, Pound ani Hamsun „rádi moderní svět (…) neměli – demokracii, žurnalismus, měšťáky, pseudointelektuály, feminismus, komerční sport, masovou kulturu, technologii. (…) Život těchto autorů byl jinde. Hledali řád světa, nový mýtus, soucítění. (…) Vyjmenované averze jsou projevy něčeho hlubšího, něčeho, co nelze ztotožnit s ideologiemi, ať hnědými či zelenými, byť i ty sdílely stejné nechuti.“ Homoláč zase dochází k zjištění, že „Klemperer se velmi ostře vymezuje proti německému romantismu a vidí v něm hlavní zdroj nacismu, jeho vlastní pojetí jazyka a národa má však kořeny právě tam.“
O výstavách v Bilbau, New Yorku, Vídni a Praze tentokrát referuje ve svém glosáři Veronika Tuckerová. Tomáš Glanc se zaměřil na osudy díla Kazimira Maleviče a jeho retrospektivu v newyorském Guggenheimově muzeu. V rubrice recenzí a referátů Marta Ljbuková vysoce hodnotí Nebeského inscenaci Taboriho Kanibalů v divadle Komedie, Vladimír Mikulka pojednává o Morávkově projektu Čechov Čechům, Milan Pitlach o třetí Noci muzeí v Düsseldorfu, Marek Vajchr o knize Rio Preisnera Když myslím na Evropu a Martin Hybler o Vašíčkově Přijetí podmínek. Stať Michaela Špirita se vrací k osmdesátým narozeninám Jiřího Pistoria a výrazně oceňuje jeho bibliografii Marcel Proust und Deutschland a edici Černého knihy André Gide.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
OPERA/ TANEC
Ondřej Ruml zazpívá šansony s Pražskými symfoniky
Zpěvák Ondřej Ruml vystoupí 20. a 21. května se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Divadle Hybernia se celý článek