zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Ján

ZAVARSKÝ

Ján ZAVARSKÝ

* 1948

Banská Bystrica

ČR

Poďľa miesta narodenia možno o Jánovi Zavarskom, ktorý je popredným slovenským scénografom a v súčasnosti riaditeľom Národního divadla v Brne, povedať, že je Stredoslovák, ale podľa miest, v ktorých doteraz pôsobil, ho možno považovať skôr za svetobežníka. Veď posúďte sami: Len detstvo prežil v rodnej Banskej Bystrici, pretože všetky študentské roky strávil už v Bratislave – najprv na Strednej škole umeleckého priemyslu, potom na Vysokej škole technickej, kde študoval architektúru a Vysokej škole múzických umení, kde sa venoval u profesora Ladislava Vychodila štúdiu scénografie, ktoré absolvoval v roku 1974. A o tých následných rokoch z jeho života zase platí, že ich strávil tam, kde našiel zaujímavú prácu. Zoznam miest, v ktorých Zavarský doteraz s činohernými, bábkovými či opernými divadlami spolupracoval, by veru mal úctihodný rozsah. Takže radšej spomeňme len miesta, kde ako scénický výtvarník pôsobil dlhodobejšie. Napríklad v rokoch 1972-73 to bolo Divadlo A. Bagara v Nitre, v rokoch 1975-79 Štátne bábkové divadlo (dnešné Bratislavské bábkové divadlo) a od roku 1979 Trnavské divadlo (dnes Divadlo Jána Palárika). Od roku 1981 sa datuje aj pravidelná Zavarského spolupráca s brnenským divadlom Husa na provázku.

Ján ZAVARSKÝ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 19.3.2003


* Vážený pán Zavarský, sme radi, že ste prijali naše pozvanie na rozhovor o divadle prostredníctvom počítačov a internetu, čo si dovoľujeme využiť na to, aby sme sa vás opýtali: Ste s počítačmi „kamarát“? Využívate internet na komunikáciu s kolegami alebo novinármi? redakcia

Počítačům vůbec nerozumím, ale rád bych se s nimi skamarádil. S Internetem rovněž.

* Scénograf je dôležitou súčasťou tvorivého tímu inscenácie, ale v bežných novinových článkoch sa často spomenie len jednou vetou. Je to neúcta voči vášmu stavu? Nespravodlivosť? Ako často vám to média vynahrádzajú ponukou na rozhovor? V.J.

Neúcta k stavu to není. Kritika se ostatně nechová uctivě ani k jiným divadelníkům. Jeviště navíc patří především interpretům. Co se týče nabídek médií k rozhovorům, dříve bylo nabídek více. Ale řekl bych, že divadlo má obecně méně prostoru v médiích než dříve - média patrně žijí jinými skandály.

* Bývate v paneláku alebo vo vile? Nora

Bydlím v podkrovním bytě, který je současně ateliérem. Ale rád bych samozřejmě bydlel ve vile. Profese scénografa ale není tak výnosná. Pořídit bych si mohl možná maketu vily.

* Jaké personální změny hodláte uskutečnit po svém nástupu do funkce ředitele Národního divadla v Brně?

Personální změny jsou již jasné. V činohře nastane reorganizace a nebudou zaměstnaní stálí režiséři, aby se otevřel prostor pro hostující režiséry, kteří by zdynamizovali inscenační styl divadla. Také je jmenovaný nový šéf opery, režisér Martin Otava, který nastoupil k 1.3.2003 a od 1.9.2003 bude pověřený vedením činohry herec Miloslav Mejzlík.

* Pekný podvečer. Bratislava pozdravuje Brno. Pán Zavarský, trochu sa zaujímam o rekonštrukciu Arény a dočítal som sa, že ste bol jedným z jej navrhovateľov, na ktorých má pán Kukura ťažké srdce. Viete mi povedať, prečo sa v riešení rekonštrukcie nepočítalo napríklad s bohatším technickým vybavením javiska? Prečo sa na ňom nedajú napríklad upevniť kulisy? Ďakujem za odpoveď. Peter L.

Máte pravdu, že jsem byl jedním z členů autorského týmu vítězného návrhu, ale po složitých peripetiích během realizace jsem odstoupil z autorského týmu, protože realizační projekt neodpovídal vítězné studii.

* Jako scénograf se věnujete navrhování různých objektů na scéně, nechtěl byste navrhnout a ve skutečnésti postavit také cintorín? Lubo Košice

Já jsem se zúčastnil spolu s kolegou architektem Tiborem Majlathem soutěže na památník obětem holokaustu a v soutěži jsme obdrželi první cenu. Bohužel památník se nerealizoval, protože došlo ke změně místa, kde měl památník stát a byla vypsána druhá soutěž. Té jsme se také zúčastnili, spolu s kolegou Šoltesem, a získali jsme druhou cenu.

* Budete dnes oslavovať Jozefa?

Asi ne.

* Pán Zavarský vraj rád debatujete. Ktorého režiséra v tomto smere máte rád za partnera?

Romana Poláka a Martina Otavu.

* Stali ste sa riaditeľom Národného divadla v Brne. Povedzte, pýtali ste sa niekedy Moravákov čo myslia s tým slovkom „národné“ v názve svojho divadla? Juraj z Bratislavy

Neptal.

* Kto vám projektoval a zariaďoval ten byt? Nora

Sám jsem ho navrhl.

* Dobrý deň. Pán Zavarský chcel by som sa vás opýtať, čo vás toľké roky držalo v trnavskom divadle. Máte k nemu iným vzťah ako k ostatným divadlám? Dano

V Trnavě jsem začínal a vyzkoušel jsem si tam funkci scénografa a později uměleckého šéfa.

* Neviem zabudnúť na nitriansku Plánku a Evu Pavlíkovú za tím úžasným šijacím strojom. Hľadali ste ho dlho v depozite nitrianskeho divadla? Boris

Vůbec jsem ho nehledal, divadlo v Nitře má slušný nábytkový sklad. Takže najít starou singrovku nebyl problém.

* Ako scénograf ste podpísaný pod rôzne tituly z klasickej i súčasnej svetovej tvorby. Dá sa zo scény, ktorú pre ne navrhujete nejakým spôsobom vycítiť, ktoré diela máte alebo naopak, nemáte rád? Jana

Nezáleží ani tak na díle, ale spíš na tom, se kterými režiséry a kterým divadlem spolupracujete.

* Režisér Bednárik podniká každý rok cesty do zahraničných divadiel za poznaním. Chodievate tiež na takéto dovolenky?

Každoročně jsem podnikal návštěvy Jiráskova Hronova a kradl amatérům, co jsem mohl.

* Do akej miery napĺňate vo vzťahu režisér scénograf vlastné predstavy?

Je to vždy otázka diskuze, partnerství a spolupráce. Nejde o to, kdo z koho. Inscenační tým by se měl navzájem inspirovat.

Nethovor

* Koľko času momentále trávite na Morave?

Čím dál víc.

* Hovoríte, že ste si mohol zriadiť aspoň maketu vily. Vy vari ešte žiadnu nemáte? A ako ste potom projektoval banskobystrickú Vilu Dominiku pre tamojšie bábkové divadlo? Dana

Ale to není moje vila! Projektoval jsem ji v rámci soutěže. Vila Dominika a divadlo na půdě byla první etapa a bohužel druhá a třetí etapa chybí.

* Čomu by ste bol rád, keby si z vás „odkopírovali“ vaši študenti scénografie? Stano, Brezno

Byl bych rád, kdyby hlavně nekopírovali a byli samostatní.

* Staviate v súkromí na tie isté farby a prvky ako v divadle?

Ne.

* Pán Zavarský, hovorí sa o vás, že ste flegmatik, ale ja tomu veľmi neverím. Z vlastných skúseností totiž viem, čo obnáša tímová práca a ako sa dá niekoho dobrý nápad pri realizácii sfušovať. Vás teda nerozčúli napríklad ani lajdácka práca stolárov? Fedor V.

Myslím, že divadelní stolaři málokdy odvedou fušerskou práci.

* Spolupracuje s ochotníkmi a chodievate do Hronova ešte stále? Klára

Do Hronova jezdím, ale s ochotníky nespolupracuji - nemám na to čas.

* Vážený pane Zavarský, poslední dobou máte premiérových představení neurekom - Zlín, Ústí, Plzeň a další česká a slovenská divadla, nemáte pocit, že jste světoobčan?

Kdyby se dalo být světoobčanem mezi Česku a Slovenskou republikou, mohl bych se cítit jako světoobčan.

* Zájdete ešte niekedy do divadla Husa na provázku zaspomínať na staré časy? Pavol

Ano, ale spíš do sálu Domu umění, kde kdysi Divadlo na provázku bylo. Dotknu se parket výstavního sálu, protože ty parkety tenkrát znamenaly prkna, jež znamejí svět.

* Koľko času si môžete dovoliť stráviť v ateliéri?

Stále méně.

* Pán Zavarský, je nejaký výrazný znak, ktorý odlišuje slovenskú scénografiu od scénografie českej alebo poľskej? Pavlína, Košice

Slovenští scénografové pracují v Čechách, na Slovensku i v Polsku. Jejich práce se souzní s těmito divadelními kulturami.

* Peter Scherhaufer o vás napísal: „Zavarský číta! V dobe jasnej prevahy prostriedkov audiovizuálneho pôsobenia zachováva Guttembergovmu vynálezu vernosť až prekvapujúcu. Môžete si byť istí, že pri akejkoľvek divadelnej udalosti mimo Bratislavu, narazíte v miestnom kníhkupectve či antikvariáte na Janka, trpezlivo prekutrávajúceho hromady nepredajných kníh.“ Chodievate ešte stále do tých antikvariátov? redakcia

Ano, chodím. Ale knih je čím dál méně.

* Koľko času potrebujete na návrh scény a čím začínate - kresbou?

Začínám čtením textu, rozhovory s režisérem a nadějí, že mě něco napadne. Potom je to již otázka řemesla, rutiny, času a zkušeností, při kterých zvažuji, zda původní nápad stál za to.

* Nemáte pocit, že riaditeľ divadla je jeho najväčším otrokom? Peter

Začínám mít ten pocit.

* Ako vám chutia moravské vínka? Máte na v niektorom skliepku svoj azyl? D.S.

Moravská vína se kvalitou vyrovnají francouzským. Preferuji červené. Azyl ve sklípku zatím nemám.

* Objavíte sa niekedy na scéne v úlohe herca?

Už ne, ale kdysi jsem divadlo hrál. Na škole s Kamilou Magálovou jsem hrál Doktora a později jsem hrál Stanislavského a Goetheho v trnavském divadle. Stanislavký byl portrét, spuštěný z provaziště a Goethe zase busta, vycházející z propadla. Oba objekty byly oživené mým hlasem, který šel z nahrávky, protože chodit na každé představení do divadla je strašný závazek. Kdybych byl hercem, měl pořád strach, že zmeškám představení.

* Čo ste naposledy odniesol z toho antikvariátu ako "dobrý úlovok"? Tomáš

Německou knihu o historii divadelních budov. Bohužel ze dvou dílů mám pouze jeden.

* O lidech od kumštu, zvláště divadelního, se ví, že často hledají klíč k dané hře, jak jste na tom vy? Prozradíte něco z vlastní tvůrčí kuchyně?

Samozřejmě vždycky hledám klíč. Bez klíče se jeviště neotevře. Ale nemusí to být vždy ten správný klíč. To se ovšem pozná až po premiéře.

* Odstúpili ste niekedy od projektu pre nezhody s režisérom?

Ano.

* Chodíte na golf? Petra

Nechodím.

* Jak překonáváte radost z povedeného představení? Jitka

Že bych těch povedených bylo zase tolik...

* Stále hovoríme o divadle. Filmová scénografia nie je vaša parketa? Michal

Dělal jsem i filmovou scénografii. Ale na Slovensku se moc filmů netočí a nějak jsem z filmové scénografie vypadl.

* Vynášate z domu veci do divadla?

Ne.

* A môžete prezradiť s kým a pri akom projekte ste sa nezhodli? Peter

To je tajemství.

* Môžete menovať aspoň niekoľko vlastných scén, s ktorými ste bol nadmieru spokojný?

F. G. Lorca: Plánka (Nitra) - za tu scénografii jsem dostal zlatou medaili na trienále scénografie Dickens: Vánoční legenda (Varšava)

* Zaměřujete jen na návrh scény nebo i kostýmů? Jana

Většinou jen na návrh scény.

* Akú máte víziu o repertoárovej ponuke Národního divadla Brno? Čo v nej zmeníte? Zameriate sa na tituly, ktoré sú zárukou komerčného úspechu alebo skôr tie, ktoré sú zárukou istej umeleckej kvality? Tibor R., Skalica

Pokusil bych se spojit uměleckou kvalitu s komerčním úspěchem.

* Nakolik Vás pro scénografii inspiruje příroda? Karla

Přírodu na scéně přímo nenávidím. Jsou s tím největší problémy - jak udělat strom, květy... to je těžký scénografický problém. Ale je to vždycky výzva, které není lehké se zhostit.

* Zľahčili ste si niekedy situáciu použitím šablóny?

Tak jako herec má své šuplíky, má je i scénograf. Ale snažím se je moc nevytahovat. V některých zoufalých situacích ale není zbytí.

* O dva dni je tu jar. Máte rád zelenú farbu a toto obdobie?

Ano. Mám rád zelenou, louku.

* Stalo sa vám, že ste z diváckeho ohlasu jasne vyčítali, že obecenstvo vašej scénografickej reči neporozumelo?

Scénografie nepromlouvá sama za sebe, ale dohromady s hercem. Stávají se případy, že se nepotkáme.

* Navrhujete scény len pre postavy z diel alebo si na nich predstavujete aj konkrétnych hercov?

* Pozdravujem všetkých, čo majú radi vašu scénografickú tvorbu. Pán Zavarský, priateľ mi raz rozprával ako ste usadili režiséra, ktorý bol presvedčený, že prišiel na geniálny režijný nápad. Dokázal niektorí režisér aj vám, že to, čo ste považovali za originálne riešenie scény až tak originálnym vtedy už nebolo? Luboš, Bratislava

* Uzavreli ste s niektorým z divadelných tvorcov "pokrvné bratstvo"?

* Čím sú pre vás výstavy divadelnej scénografie?

Inspirací, rozmýšlením o divadle a hledáním provokací.

* Uplatňujte niektorý prvok vo svojich návrhoch viakrát?

* Vážený pán Zavarský, ďakujeme za príjemnú hodinku, ktorú sme strávili vo vašej spoločnosti a veríme, že ešte máte v zásobe niekoľko slov, ktorými by ste rád ukončil tento rozhovor. Za redakciu vám ďakuje Katarína Ducárová

Děkuji za pozvání, bylo mi ctí. Netušil jsem, že on-line rozhovor je taková příjemná záležitost.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

březen 2003

Ivan ŘEZÁČ

26.3.2003
Ivan
ŘEZÁČ

 

reklama

Hráči (Činoherní klub)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor