NETHOVOR - detail
Jiří
VOLKMER
* 1934
Ostrava
ČR
Jiří VOLKMER - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 17.9.2004
* Vážený pane Volkmere, srdečně vás vítáme. V divadle vrcholí přípravy na premiéru. Jak vy osobně prožíváte premiérové dny? Redakce
Je to vždy zvláštní událost, která člověka svým způsobem vzruší. Především v očekávání, co na to divák. Jak bude reagovat.
* Zúčastnil ste sa tohtoročnej Banskej Bystrice? Ak áno, môžete sa s nami podeliť o váš najväčší zážitok z tohto festivalu? Tony
Bohužel jsem se letos festivalu v Banské Bystrici neucastnil. DLO zde prezentovalo inscenaci, ve ktere nehraji.Ale jinak mám na zájezdy do Banské Bystrice v minulých letech velice krásné vzpomínky.
* Nehrozí herci, po tak dlouhé práci s loutkami, že se stane loutkou? :) Lukapa
Jelikož v posledních letech Divadlo loutek inscenuje některé hry víceméně činoherním způsobem, toto nebezpečí nehrozí.A také v posledních pěti letech hostuji v divadle Aréna, kde jsem dostal příležitost zahrát si několik krásnách činoherních rolí.
* Málokdo z herců může říci, že stavěl divadlo - vás potkalo stavění zednické i umělecké. Co bylo horší? Kotrda
Herci,který v Divadle mladých patřil, a to se nechci chlubit, k těm lepším, byla tato změna na pomocného zednického dělníka celkem dost krutá. Později, když jsme začali zkoušet první inscenaci jsem v sobě objevil schopnosti a i radost z hraní s loutkou.
* V každém správném mužském je prý pořád kousek malého kluka. Platí to i pro vás? Alena z Třince
S tím souhlasím.Myslím, že kdybych neměl radost z toho pořád si s něčím a na něco hrát, tak bych těch padesát let u loutkového divadla nevydržel.
* Ako ste sa vy snažili riešiť ten pocit, že keď stojíte za paravánom, deti vás vlastne nepoznajú? Dany
Mně to nějak nevadilo.Nikdy jsem ten pocit neměl. A hned v prvních letech jsme hráli tzv. syntetické divadlo.A navíc jsem od režisérů a kritiky měl odezvy, že hraji s loutkou dobře a to mi jako motivace pro práci stačilo.
* Se svým synem scénografem jste se již několikrát potkali v inscenačním týmu - kterou společnou inscenaci byste vyzdvihl? Ruckal
Nejlépe jsem si porozuměl se svým synem výtvarníkem při inscenování hry Pět pohádek od Františka Hrubína.Inscenovali jsme spolu asi sedm nebo osm pohádek.
* Máte pro loutkové divadlo nějaký svůj vzor či učitele? Lída
Zpočátku při návštěvě inscenací pražského ULD se mi stali vzorem jeho přední členové.
* S divadlem jste se jistě podíval do různých koutů světa - kde jste byl nejdál? Pavel z Mostu
Měl jsem to štěstí, že jsem s divadlem měl možnost projet téměř celou Evropu.Byl jsem ve Francii, ve Španělsku, Německu, ... a nejdál na krásném zájezdu na Kanárských ostrovech.
* Pekný deň. Tigrík Petrík bol rozprávkou, ktorá patrila k nášmu detstvu a nedelnému ránu pred televíznou obrazovkou. V tejto súvislosti si už roky kladiem otázku, či by zaujal aj dnešné deti a nebolo by lepšie vrátiť sa k vysielaniu takýchto rozprávok namiesto tých "akčných" nezmyslov. Nie je vám niekedy ľúto za starými dobrými časmi? Marika
Určitě. Byla to krásná práce vytvářet tyto televizní pohádky pro děti. A zvláště když na ně byly velmi dobré ohlasy. A je mi líto, že se ostravské TV studio těchto pořadů zbavilo.
* Okusil jste i režijní stránku divadla, kdo má větší zodpovědnost režisér nebo herec? Jirave
Do premiéry režisér a pak už je to a hercích.
* Sledujete umělecké kroky svého syna? Krucja
Samozřejmě, že sleduji a mám z výsledků jeho práce radost.
* Dnes se kromě divadla prý věnujete také zahrádce? Holid
Zahrádce ani tak ne,ale věnuji se práci na své chaloupce na Slovensku v Javorníkách.
* Máte rád internet, sledujete tohle médium? Petr
Toto médium nesleduji, ale už sám fakt, že se mnou nyní komunikujete přes internet dosvědčuje, že jsem mu přístupný.
* Jak jste se dnes vyspal, pane Volkmere? Host
Velice špatně, protože mě trápilo revma. Při současných změnách počasí.
* Baví vás len s bábkami hrať alebo vás to tiahne aj do dielne, miestnosti, kde sa rodia? Prišla nejaká bábka na svet aj pod vašimi rukami? Hanka
Práce v ateliéru mě vždycky nesmírně zajímala. Během let jsem získal velké zkušenosti týkající se výroby a technologie loutek. V padesátých a šedesátých letech jsme mimo zkoušení chodili do ateliéru vypomáhat, a tak jsem znalost výroby loutek postupně získával. Vyrobil jsem jich možná desítky.
* Další z dovedností loutkoherce je schopnost hlasové imitace - jak jste na tom vy? Marek
No,snad dost dobře. Dělal jsem i dabingy v televizi a mým údělem bylo, že jsem již v mladých letech dostával charakterní role.
* V rozhovoru s vámi se uvádí, že jste budoval "duši" divadla - můžete přiblížit? Saša
Spíš takto... Nejenže jsem hrál 40-50 představení měsíčně,ale především mi velice záleželo na dobrých výsledcích jednotlivých inscenací. Což myslím odpovídá na vaši otázku. Duševně jsem žil s tímto divadlem.
* Vstupujete do divadla s nějakým mottem? LUKÁŠ
Mottem mé práce bylo, aby děti odcházely z divadla šťastné a spokojené.Bylo pro mne velkým zadostiučiněním, když jsem hovořil s dětmi ve foyeru a ony říkaly: "To bylo fajne divadlo!"
* Co vás čeká za role v této sezóně? Neplonka
To nevim. Jako důchodce si nemůžu vybírat.
* Máte svoje obľúbené bábky? Postavičky? Petra D.
Kašpara,Kašpárka jsem hrál v mnoha inscenacích. A nejvíc jsem si zamiloval marionety.
* Jsou slova, která jste nikdy nepoužil, víte o nich a nikdy je také nepoužijete? Dana z Frýdku
Nemám rád,když se v představení pro děti ozvou vulgarismy.
* Herec s Vašimi zkušenostmi je často zván do porot a různých vyšších orgánů - jak se v této roli "poradce" cítíte? Lukapa
Léta jsem jezdil do porot amatérských souborů. Sám jsem jeden takový soubor také roky vedl a učil jsem na Lidové škole umění. Dnes to již nedělám.V roli "poradce" , učitele jsem se cítil dobře,pokud jsem viděl, že má práce má výsledky.
* Váš recept na "dlouholoutkohereckost"? Basek
Fyzická a duševní kondice.
* Hrajete na nějaký hudební nástroj? Trouml
Nehraji, ale nicméně jsem v mnoha inscenacích hrál například na housle, na trubku, na kytaru, na flétnu, na ozvučná dřívka....
* Na co se mohou v budoucnu diváci, Divadla loutek Ostrava těšit? Vlasta z Černé Louky
Na další nové i osvědčené pohádky pro děti.
* Jakou radu byste dal mladým, kteří touží se věnovat loutkoherectví?
Především, aby tu práci měli rádi. A nepodceňovali loutkové divadlo pro děti.
* Vaši kolegové u Vás zejména oceňují cit pro zvládnutí pohybu s jakoukoli loutkou nebo obejktem - co takováto dovednost vyžaduje? Boris
Především talent a obrovskou představivost pro oživení loutky i různých předmětů, které se na divadle loutek používají.
* Seznámil jste se s celou řadou režisérů - máte nějaký recept , jak s nimi vždy vyjít? Panojka
Především nikdy nepodceňovat i třeba mladého začínajícího režiséra a snažit se pochopit jeho režijní koncepci. Byl jsem léta pověstný tím, že dost často do režie kecám ...
* Herec se stává součástí inscenace buď jako hlavní tahoun nebo se řadí do fronty k ostatním postavičkám... Kam jste se raději řadil vy? Boris
Mým krédem bylo i malé role nepodcenit,přestože jsem měl takové štěstí hrát často role tahounů.
* Nemyslíte si, že jste se v loutkovém divadle před reálným světem skryl? Dan
Myslím si, že ne, protože reálný svět na mě někdy dolehl velmi krutě. I v mém soukromém životě.
* Pane Jiří, kolik inscenací už jste nastudoval? Martin z Prahy
V divadle přes stovku a v 60. a 70. letech jsem odehrál a odrežíroval v televizi kolem sto padesáti loutkových inscenací.
* Na co byste rád lidi do Divadla loutek pozval? Blanka
Návštěvnost našeho divadla je velmi dobrá. Přesto bych si přál, aby k nám chodilo více rodičů s dětmi. Myslím si, že v současné době každá naše inscenace stojí za zhlédnutí.
* Vzpomenete si na své první doteky s divadlem vůbec? Tom z Brna
Určitě ano. Můj otec byl vášnivý ochotnický režisér, který mě poprvé přivedl na jeviště v mých sedmi letech. Později jsem načichl k divadlu v opavské činohře, kde jsem hrál jako dvanáctiletý kluk.
* Co Vás v životě naplňuje radostí? Blanka
Dnes už toho mnoho není, ale mám to štěstí, že jsem celá léta dělal práci, kterou jsem miloval. A to je myslím pro každého to největší štěstí.
* Jaký máte názor na naší současnou loutkářskou divadelní scénu? Sledujete jí? Aleš z Plzně
V poslední době jsem neměl mnoho příležitostí vidět inscenace jiných loutkových divadel, ale z toho, co jsem viděl, mám radost, že se loutková divadla vracejí k loutce.
* Bral jste vyřazení z DAMU jako křivdu? Klupera
Ze čtyř seti uchazečů jsem byl vybrán mezi posledních třináct. Z ministerstva přišlo ale směrné číslo pro přijetí pouze dvanácti adeptů herectví. Třináctka mi byla bohužel osudnou. Mé zklamání se později zhojilo tím, že z tohoto ročníku vyšly takové hvězdy jako např. Tříska, Munzar, Hlaváčová ...
* Kolik členů má váš soubor? Petr
Dvacet.
* Nemyslíte, že název Loutkové divadlo je při dnešních inscenačních trendech trochu zavádějící? Jaký název pro Vaše divadlo byste navrhoval? Saša
Je zavádějící, protože jde spíše o syntetické divadlo. Mně osobně by se líbil název Divadlo Oberon.
* Neměl jste chuť učit a předávat své zkušenosti dál? Panojka
V 60. letech jsem učil na LŚU, ale vzhledem k velkému vytížení v divadle jsem toho musel nechat.
* Jak už dlouho působíte v Divadle loutek Ostrava? Eva N.
Padesát let. Včetně důchodového věku.
* Na které představení vzpomínáte obzvlášť rád? Radek z Karviné
Je jich víc, ale největší radost jsem měl z úspěchu inscenace Krása nevídaná v DLO a z Láry fáry, kterou jsme hráli jako večerní představení pro dospělé.
* Působil jste v divadle i v době totalitního režimu - šlo uvádět v loutkovém divadle hry "nežádoucí"? Voboka
Vzhledem k repertoáru, který se většinou opíral o pohádky naší i světové klasiky, jsme neměli celkem žádné potíže s cenzurou. Nicméně byly asi dvě nebo tři inscenace, které jsme museli po pár reprízách stáhnout.
* Stát se loutkou může herec i z hlediska tuhnutí kloubů... Tesamila
Jestli jsem se stal loutkou, to nevím... Musím ale říct, že moje klouby padesátiletá činnost v divadle poznamenala.
* Je podle Vás nějaký test - jak rychle poznat dobrého loutkoherce? Lukapa
Test neexistuje. Svou intuicí jsem vycítil, kdo má smysl a cit pro animaci loutek.
* Co pro Vás znamená být padesát let v divadle? Tom
Pro mě je to štěstí, že jako důchodce nemusím sedět doma a luštit křížovky.
* Potkala Vás také éra Princů nebo naopak jste byl spíš za padouchy? Hola
Za padesát let jsem hrál jedinkrát prince. Jinak jsem hrál většinou padouchy, starce a kašpárky.
* Vaše kořeny se vztahují k Opavě - jak jste se dostal do Ostravy? Klupera
Režisér Divadla Mladých Miloš Zbavitel zhlédl představení v opavské činohře. Po ukončení měšťanky jsem byl angažován do Divadla Mladých jako elév.
* V poslední době Vás potkala postava Doktora Jindřicha Štastného - potažmo Fausta ve stejnojmenné inscenaci - co pro vás znamená? Smolper
S rolí Jindřicha Šťastného jsem byl velmi spokojem, nicméně s výsledkem celé inscenace už tolik ne.
* Na herce ve vašem typu divadla se kladou nároky jak na zpěv, pohyb, výraz, práci s hlasem apod. Co vám z toho bylo nebo je bližší? Herevere
Všechny tyto vlastnosti by měl herec v současném divadle pro děti umět. Mně je nejbližší pohyb a zpěv, který samozřejmě souvisí s loutkou.
* Vážený pane VOLKMER, děkujeme za velmi příjemné dopoledne. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Jsem velmi mile překvapen spoustou zajímavých otázek, které byly adresovány mé osobě. Přál bych Vám i sobě, aby se prezentovalo dětem divadlo, které je pobaví a obohatí. A aby se do divadla rádi vracely i v dospělém věku. Děkuji. S pozdravem Jiří Volkmer
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
2022202320242025
září 2004
1.9.2004
Stanislav
MOŠA
1.9.2004
Anna
ŠIŠKOVÁ
6.9.2004
Marián
PECKO
8.9.2004
Ladislav
HAMPL
15.9.2004
Roman
VOJTEK
17.9.2004
Jiří
VOLKMER
17.9.2004
Božena
HOMOLKOVÁ
22.9.2004
Darina
KÁROVÁ
27.9.2004
Aleš
JANÁK
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.