zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Zdenek

PLACHÝ

Zdenek PLACHÝ

* 1961

Kroměříž

ČR

Zdenek PLACHÝ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 30.3.2005


* Vážený pane Plachý, vítáme Vás u on-line rozhovoru. Můžete našim čtenářům přiblížit Váš dnešní den. Redakce

Zdravím všechny účastníky hovoru. Dnešní den jsem prospal, protože jsme po včerejším představení seděli do brzkého ráno v osvěžovně "U zpěvaček". Po rozhovoru půjdu do divadla na představení Fantom jako dozor.

* Ako ste sa dostali k operete Bellarosa? Oslovili Vás s týmto konkrténym titulom alebo ste si ho našli vy osobne?

K režírování Bellarosy mě vyzval umělecký šéf Divadla Jána Palárika v Trnavě Jano Zavarský.

* Co vás přivedlo ke skládání? Monika

Začínal jsem jako rocker a postupně jsem se začal zabývat vážnou hudbou. Skladbu jsem studoval u prof. Piňose na JAMU v Brně. Dnes jsem zase rocker. Sním o tom, že si mě do kapely vezme Blixa Baargeld.

* Uvidíme Vás niekedy znovu v Trnave? Peter.

Zatím se tam nechystám.

* Jak hledáte náměty pro své inscenace?

S Jiřím Šimáčkem - kolegou ze Střeženého Parnassu - se zabýváme ochranou nejvyšších kulturních hodnot, kam nás povolají, tam zasáhneme. Teď nás povolalo Národní divadlo Praha, abychom bránili historickou budovu před řáděním Fantoma.

* Daří se vám zušlechťovat společnost, když jste si to vytkli - nemýlím-li se - jako jeden ze svých programových cílů? L.

Optimismus máme přímo v dodatcích ke stanovám Střeženého parnassu. Je to naše poslání. Pravdou je, že Gross je stále ve vládě.

* V čem se vaše tvorba liší od ostatních a jak byste ji charakterizoval? Luboš

Naše tvorba je podvratná, ale zároveň se pohybuje v majestátnych konturách pozitivního umění, což způsobuje ve většině mozků našich diváků příznačný zmatek.

* Od kolika let děláte hudbu? Axe

Od pěti.

* Dobrý deň! Som z Bratislavy a v DJP som videl vašu Bellarosu. Chystáte niekedy na Slovensku (v Bratislave) niečo podobné? A.M.

Bellarosa byl mimořádně subverzivní čin. Oslavili jsme v ní krásu všedního dne na díle, které se mělo stát slovenskou národní operetou, ale nestalo se. Už delší dobuse s panem Durdiakem, šéfem Nové scény Bratislava, domlouváme na parnasistickém muzikálu Kaligula, záleží jenom na nich, jestli o to opravdu budou stát. Zdravím kavárnu U Anjelov.

* Vaše inscenace jsou často hodně náročné. Nepřeháníte to někdy s nároky na diváka? Radka

Naše inscenace jsou široce divácky dostupné. Je to jen na nich.

* Co jste zajímavého viděl na divadle, v kině? Marek z Brna

Na divadle Krvavé křtiny v Národním divadle - vůbec se mi nelíbily. Nechápu proč se J.K. Tyl hraje dnes bez jakéhokoli posunu.
V kině se mi líbily Jarmushovy Kafe a cigára.

* Prečo práve "Střežený Parnass"? Znamená to niečo konkrétne? Karol.

Znamená to každodenní střežení nejvyšších parnasistických hodnot v současném umění. Je to tvrdá a špinavá práce.

* Jak jste spokojen s možnostmi a úrovní provádění svých skladeb? Tomáš

V poslední době si píšu hlavně hudbu ke svým divadelním a televizním kusům. Hudba vzniká většinou v počítači a ten mě zaplaťpánbu většinou poslouchá.

* Jak jste spokojen s premiérou Fantoma?

Jsem spokojen.

* Zdravím - keď si čítam váš životopis, tak mi nedá nespýtať sa, či máte pri toľkých aktivitách čas ešte aj na "normálny" život smrteľníka?

Ve Střeženém Parnassu jsem dlouholetým a zkušeným lektorem bušidó - což je vlastně zabývání se uměním každodenního normálního života. Bušidó!

Nethovor

* Aký je váš názor na operu? Nie je to už dávno mŕtvy druh?

Opera je můj věrný druh.

* Proč je o vážnou hudbu malý zájem ze strany veřejnosti a dá se to nějak napravit? Eva

Vážná hudba je všude ve světě celkem slušný byznys. Soudobá vážná hudba to má těžší, ale může si za to většinou sama, protože zanedbává sociální kontexty svého publika.

* Dělali jste taky operu ve velkém divadle (DJKT). S jakými podmínkami jste se setkali? Dalo se to vydržet? LJ.

Se souborem opery tohoto divadla jsem realizoval Verdiho Sílu osudu. Před započetím práce na tomto díle jsme se přísných diváků plzeňské opery sociologickým dotazníkem zeptali, jak by měla Verdiho Síla osudu podle jejich názoru vypadat. Diváci si vybrali všechno sami - od barevnosti scény a kostýmů až po posun děje o dva tisíce let zpět do Antiky. Střežený Parnass podporuje Antiku. Zvláště, když plzeňské publikum dalo jasně najevo, že si především nepřeje posun děje žádným způsobem směrem k současnosti.

* Co považujete za svůj největší skladatelský úspěch? Pavel

To je evidentní: na JAMU jsem přinesl jako absolvent jsou orchestrální práci "Dialog s hudební mládeží" dobře opancéřovanou a reakce celé školy byla velmi živá (vedlo to vlastně až k mému vyloučení ze studia), což byl na tu dobu (1988) úspěch.

* Venujete sa rovnako činohre ako opere, ba aj operete. Vidíte v ich režírovaní nejaký rozdiel? Aký? vďaka

Opera je nejlepší, ale v krajním případě jsme se Střeženým Parnassem schopni podpořit i činohru.

* Sú operetné diela vašou režisérskou špecialitou? Gabo

Ne. Režíroval jsem pouze jednu operetu, již zmíněnou Bellarosu.

* Co vás v životě inspiruje? Zdena z Vinohrad

Nejvyšší kulturní hodnoty.

* Kolik mentální i fyzické energie dáváte do své práce? Jirka

Téměř všechnu, nejvíce energie je však samozřejmě astrálního původu.

* Jaké máte zkušenosti s prací v týmu? Jste spíš hrdý sólista nebo srdce kolektivu? :) Iva z Kolína

Jsem vedoucí marketingového oddělení Střeženého Parnassu a zástupcem velitele Parnass security. To mě předurčuje k tomu - být dokonale spolehlivým týmovým spoluhráčem.

* Jak je pro vás vlastně důležitý názor divadelních kritiků a teoretiků na vaše představení? Petr

Nejvíc je pro mě důležitý názor operní kritiky, zvláště pana Hermana. Fantom v Národním divadle ve svém dopise veřejnosti vyslovil vážné pochybnosti o serióznosti práce české operní kritiky. Některé jeho výroky se ani nedají opakovat. Každý kritik však může být, pokud se bude cítit ohrožen, zařazen do kurzu Střeženého Parnassu "Práce s operní kritikou v praxi". Fantomovi ani žádné jiné stvůře nelze ustupovat.

* Kterých hodnot se nikdy nevzdáte? Co vám pomáhá vytvářet si pevné zázemí? Hanka, Olomouc

Střežený Parnass podporuje lásku, přátelství a pravdomluvnost.

* Jako člověk musíte být často ve společnosti lidí. Co všechno z poznatků o lidech vnášíte do své tvorby? Líba

Lásku, přátelství a pravdomluvnost.

* Ako si vyberáte temy svojich projektov?

To nevybírám já, ale Střežený Parnass.

* Jaký máte vztah k filozofii a náboženství? Dana

Střežený Parnass podporuje filosofii a především pak víru.

* Čo vás dnes najviac trápi? jaja

Podvod, související s pověrami o AIDS. Podle mých poznatků žádný virus HIV neexistuje.

* Je u nás možné jako skladatel přežít? Honza

Živím se jako režisér a lektor Bušidó ve Střeženém Parnassu.

* Jste vlastenec? A.M.

Jsem Moravan.

* Sledujete intenzivněji tvorbu současných mladých skladatelů (posluchačů např. HAMU či JAMU)? Pokud ano, existuje podle Vás nějaký prvek pro jejich tvorbu příznačný? Ivana Skokanova

Nebaví mě atmosféra studentských koncertů vážné hudby, takže se o tvorbě mladých skladatelů pouze nechám informovat.

* Jaké sebevědomí musí mít člověk, který režíruje v prostorách Národního divadla? Berliz

Člověk musí mít především dobrý orientační smysl. Seběvědomí se dostaví v zápětí.

* Čím se teď zabýváte? Co připravujete? Dana z Liberce

Připravujeme s Petrem Kofroněm velký remix Kouzelné flétny, který nás zavede přes zednářské společnosti až k počátkům ariosofijského templářství (Sarastrova říše).

* Proč Fantom, čili krvavá opera se nehraje na jevišti, ale v prostorách ND Praha? Michal

Fantom sídlí ve větracích šachtách národního divadla a své příšerné představy o provedení Libuše si za dlouhých zimních večerů přehrával především na chodbách a na schodech historické budovy, odkud ho teď denně zaříkáváme, aby budovu opustil.

* Dočkáme se nějakého CD od Dunaje?

Se skupinou Dunaj jsem hrál naposledy na začátku 90. let. Teď pokud vím, Dunaj nic nového nechystá.

* Vážený pane Plachý, mnohokrát děkujeme za příjemný podvečer, který jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Jménem Střeženého Parnassu i já Vám chci poděkovat za příjemný podvečer plný lásky, přátelství a pravdomluvnosti. :-)

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

březen 2005

Petr GAZDÍK

16.3.2005
Petr
GAZDÍK

 

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor