zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Josef

VINKLÁŘ

Josef VINKLÁŘ

Začínal v dětských rolích v Dismanově rozhlasovém souboru.

Josef VINKLÁŘ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 17.5.2000


* vemou mne do divadla na brigadu v.z. praha 3

Zkuste se zeptat pana ředitele Srstky nebo jevištního mistra Pavla Ševčíka nebo inspektorky hlediště. Hlavně musíte vědět, co byste tam vůbec chtěl(a) dělat.

* Bydlím v Jizerských horách, máte nějaký vztah k tomuto kraji?

Protože jsem se narodil v Českém ráji, tak jak se u nás říká, mám to do Jizerských hor coby kamenem dohodil...říkat, že tam jsou krásná místa je banalita. Jedna zvláštnost, která mě k nim poutá je, že jsem tam měl kamaráda malíře M. Jágra.

* Asi vás již nebaví otázky kolem rolí padouchů?

Ale no tak nebaví... Musím říct, že hrát je, mě baví, ale pořád si o tom povídat mě baví méně. Každý herec si vybere Jaga radši než Othela, Mefista raději než Fausta. Záporné role bývají složitější, spočítal jsem to a je to půl na půl.

* Slyšela jsem, že Národní divadlo je továrna na umění, je to pravda...

Nemyslím si, že to je továrna, myslím si, že to je veliké kulturní zařízení, člověk by nevěřil, kolik lidí tam musí být zaměstnáno. Továrnou je to možné nazvat jen v přeneseném smyslu slova, protože tam pracuje tolik lidí jako ve fabrice.

* Zdravim, dnes nějak brzo. Pane Vinklář myslíte si, že herectví je hazard?

Jeden moudrý herec řekl, že to je nejtěžší, nejzoufalejší, nejriskantnější povolání na světě. Já sám si myslím, že smutnost tohoto povolání je v tom, že člověk je závislý na vůli druhých. Svoboda herce je jen svoboda výběru role.

* Ochutnal jste v některé své roli, jak chutná moc?

Kromě toho, že Mňačkovu knížku Jak chutná moc považuji za velmi aktuální i dnes, musím říct, že jsem si zahrál mnoho těch, kterým chutnala moc např. krále Leara nebo Vladaře v Nezvalově Atlantidě a v mnoha dalších rolích.

* Jak moc sledujete politické dění? Co to je vůbec pro vás politika?

Sleduju ho velmi pozorně, patřím k notorickým posluchačům rozlasu, čtu denně noviny, dívám se (pokud nemám představení) na všechny zprávy v Tv a někdy nevycházím z údivu. Myslím si, že politiku mají dělat jen slušní lidé.

* O co by jste se zasadil jako senátor?

O něco, co se nepodařilo nikomu - aby byla Praha nejenom krásná, ale čistá. Vím, že to stojí peníze, ale připadá mi to pro tak nádherné město to nejpodstatnější. Chránit krásy Malé strany a nedovolit ji ničit nesmyslnými rozhodnutími.

* Mluvíte o rozhlase... Připravujete nějakou novou rozhlasovou hru?

Ano. Právě včera jsem dokončil několikadílnou roz. hru Já, Claudius, kterého hraje Viktor Preiss. Já pak hraji Augustuse, kterého jsem mimochodem nadaboval už v tv seriálu. Natočil jsem také hru Sonáta pro Stalina - krásná.

* Co je pro vás nejdůležitější z vašeho soukromí?

Aby byly zdravé moje děti, aby byl zdravý můj vnuk, abych, pokud to je v mém věku ještě možné, byl zravý i já, protože mě ještě pořád baví pracovat. I když to je někdy těžké a složité.

* mít tu moc vrátit čas zpět,co by jste z vašeho života v žádném případě neměnil?

Neměnil bych povolání, i když se to může zdát a možná, že to i je nepochopitelné. Ale dělal jsem to, co mě těšilo a čím jsem byl v životě šťastný.

* Pane Vinkláři, ovlivnil vaše rozhodnutí pro herectví rozhlas?

Rozhlas ovlivnil moje rozhodnutí totálně. Udělal jsem zkoušky do Dismanova rozhl. dětského souboru, později s tímto souborem jsem začal hrát i v dětských hrách - Broučci atd. A odtud se odvíjela má další práce v divadle i v rozhlase.

* Trápí vás dnešní situace kolem Švandova divadla? Jak na něj vzpomínáte.

Pokud dojde k likvidaci Švandova divadla jako divadla, považuji to za největší hlupáctví posledních let v oblasti kultury. Je to divadlo starší než je Národní divadlo, to vědí úplně všichni kromě úředníků na Magistrátu hl. m. Phy.

* Zaskočila vás někdy v nějaké hře scéna nebo kostým?

V poslední době mě dost často zaskočí vidění výtvarníka kostýmů, protože mám hrát v civilu hru, která je 400 nebo 500 let stará. Nezdá se mi, že by to nějak zesoučasnilo myšlenky autora a inscenátorů. Je to prostě hloupost, ale častá.

* Natáčel jste někdy se zvířaty? Které bylo nejhorší?

Točil jsem velkou roli s dvěma opicemi, byli to on a ona, byli cvičení, ale on žárlil stejně jako chlap, když jsem s ní pil whisku a kouřil anglické cigarety, on se naštval, urval se ze řetězu a chtěl na mě skočit. Krotitel mě zachránil

* Prozradíte nějakou chvíli při natáčení, kdy vám bylo nejvíce ouzko?

Opravdu ouzko mi bylo, když jsem hrál Antonína Dvořáka a měl jsem dirigovat Českou filharmonii, Orchestr ND, zlínskou filharmonii a nikdy jsem nehrál a neumím hrát na žádný hudební nástroj. Záchranou byl skladatel Jarmil Burghauser.

* Zrušil by jste divadelní prázdniny?

Nejsem vůbec kompetentní k tomu, abych rušil divadelní prázdniny, ale myslím si, že ta délka je zasloužená. Lidé možná nevědí, že hrajeme v sobotu i v neděli dvakrát, všechny svátky, Vánoční i Velikonoční a to je ta délka...

* Pane Vinkláři. Známe Vás z řady rolí ať už na jevišti divadla nebo filmu. Zajímalo by mě, najdete si také někdy čas a usednete v některém z divadel do hlediště a v případě, že ano, které z divadel máte nejraději??

Pokud je to možné, chodím do divadla velmi, velmi často. Někdy pro zážitek, jindy pro potěšení a jindy pro pochopení nepochopitelného. Mám rád dobré inscenace ND, mám rád divadlo, které dělá Lasica se Satinským, miluji slovenské divadlo.

* Ohledně kostýmů, kterou máte na mysli nějakou konkrétní hru?

Mám na mysli Antonia a Kleopatru, ale stejně tak ve Vinohr. divadle hru o Petroniovi a celou řadu dalších představení v pražských divadlech.

* Divadelní jeviště skýtá nepřeberné možnosti improvizace a umožňuje osobní, neopakovatelný, okamžitý projev umělce. Film je na druhou stranu umělce o svobodu projevu do značné míry připravuje. Hrál jste na obou frontách, jaký je Váš vztah k oběma platformám?? P

Svobodu projevu herce ovlivňuje rovnoprávné postavení herce a režiséra. Jinak divadlo považuji za nejdůležitější, všechno, co jsme se naučili v divadle, používáme pak ve filmu, v tv, v rozhlase. Změny jsou jenom v technice projevu.

* Kdy jste zažil svůj vůbec první herecký úspěch ?

Já nevím, jestli to byl úspěch, ale snad ano: bylo to v mém prvním filmu Nezbedný bakalář a pokud jde o divadlo, tak v divadle V+W, kde jsem byl 2 roky v angažmá hrál se dvěma giganty českého herectví, chovali se ke mně krásně.

* Vzpomenete na svou oblíbenou nápovědku? Spoléhá na ní herec se zvyšujícím se věkem víc?

Ano, vzpomenu, byla to v Realistickém divadle Boženka Malinová. Ta, když měl člověk okno, tak to poslala po obláčku, tak aby to slyšel jenom ten herec, kterého se týká. Ale musím říct, že v ND jsou napovědky na vysoké profesionální úrovni.

* Jak se díváte na amatérské divadlo, regionální divadla?? Myslíte si, že kvalitní divadlo, lze hrát pouze v Praze???

Mám k amatérskému divadlu velkou úctu, snaží se stejně jako my, ale ve volných chvílích po večerech, ale je to velice důležité pro kultivování lidí. Divadel na oblasti si vážím, protože jsou často jakoby odstrkovaní a chudí.

* Jaká máte přání do budoucnosti ?

Aby moje děti byly zdravé, abych byl zdravý já a abych uměl aspoň trochu žít myšlenkou krále Leara, který říká: Pravá potřeba je trpělivost. Tu mám zapotřebí.

* Jaký je Váš pocit z dnešní moderní, přetechnizované doby. Máte dojem, že dnešní člověk má k divadlu dále nebo blíže než v minulosti. Jak hodnotíte vyspělost dnešních diváků???

Pocit ne moc povznášející. Jsem Edison na baterky. Nemám mobil, nemám záznamník, nemám sporožiro, nemám video, protože bych přestal číst a to nechci. Mnoho věcí - starých - je krásnější. Nábytek, sklo, porcelán, oblečení - divadlo.

* Co vás ještě čeká v této sezoně ?

V této sezoně už mě nečeká nic, protože mám po premiéře Marie Stuartovny, ale v příští sezóně mě čeká - raději budu říkat snad - opravdu krásná role...která to ale neřeknu.

* Kterého kolegu, kolegyni by jste pozval k internetovému rozhovoru?

Kdybych měl vybrat kolegu vzdělaného, chytrého a skvělého herce, řekl bych František Němec. Kdybych měl zvolit herce, který by čitatele pobavil skvělým humorem, pak bych řekl Bronislav Poloczek.

* Často při odchodu z dobrého divadla mám nepopsatelný mrazivý pocit. Hluboký zážitek vstřebávám třeba ještě 1.5 po jeho skončení. Chtěl bych vědět, jaké je to na straně herců?? Mám pocit, že zahrát opravdu dobré divadlo je velice vyčerpávající. P

To není chlubení, ale divadlo je velká dřina. Po velkém představení toho máte dost. Shodíte třeba 3kg váhy. A přesto jste šťastní, že diváci něco pěkného prožili, třeba se jen bavili, to je taky dost anebo něco pochopili ze složitosti života.

* Na jakou roli nejraději vzpomínáte?

To je pro herce jedna z nejtěžších otázek. Myslel jsem, že to bude Antonín Dvořák a pak přišel ještě král Lear, ale vděčný jsem vlastně za všechny, které mi byly dopřány hrát. Do 60 jsem hrál snad vše, po čem jsem toužil.

* Blíží se léto a s ním Shakepearovy divadelní slavnosti. Jaký je vztah k tomuto anglickému velikánovi??? P

Mohl bych říct jen jedno slovo a byla by to pravda. Bezmezný. MOckrát jsem hrál v jeho hrách a zdá se mi, že jsem se nikdy nevyškrábal na vrcholek této hory. Tak to třeba budu ještě pokoušet dál.

* Neměl jste chuť věnovat se bylinkám a léčitelství?

Tedy to jsem opravdu neměl - chuť věnovat se bylinkám a léčitelství. Možná, že to někomu pomáhá, věřím těm, kteří věří, že jim to pomáhá. Já věřím lékařům a vědě, protože to, jak oni léčí, se to dá dokázat. Ale nic proti bylinkám.

* Čtete rád knihy od Karla Čapka ?

Rád je malé slovo, čtu jej pořád dokola a dokola a nejsem si jist, jestli všechno, co Čapek napsal pochopím beze zbytku, ale pokouším se o to. Také jsem několikrát Čapka hrál - třeba Loupežníka.

* Jak dokážete nejlépe využít víkend k odpočinku?

MOudrý člověk řekl, že člověk má být odněkud. Já jsem rád, že jsem se narodil tam, kde jsem se narodil, mám v tom místě chalupu, mám ten kraj rád, mám rád lidi, kteří tam žijí, nikdo mi tam neřiká Mistře a v hospodě uměj skvěle mariáš.

* Hrál jste někdy v němohře nebo nějaké pohybové divadlo beze slov?

Nikdy jsem nehrál v žádném pohybovém divadle, nehrál jsem v pantomimě, ale vždy jsem strašně obdivoval Fialku a dodnes obdivuju umění Ctibora Turby a jeho projekty. Je to veliký, fantastický kumšt. Je hanba a škoda, že už neučí.

* Odchází herec vůbec někdy opravdu do důchodu?

Herec z vlastní vůle odchází do důchodu jen málokdy, ale je mnoho potupných důkazů o tom, jak skvělí herci byli do důchodu zahnáni. Někteří herci jsou s věkem čím dál tím lepší, myslím ve většině případů. Např. Radovan Lukavský.

* Máte také pocit, že stárnou jen naše děti, nebo na Vás věk doléhá.

To by byla nafoukanost myslet si, že stárnou jenom naše děti. Stárneme všichni, čas vyměřený nám každému jednomu je vskutku spravedlnost. Samozřejmě, že si uvědomuju věk, ale nemám ještě dost sil k umění odejít.

* Máte hudební sluch?

Myslím, že mám. Strašně rád sbírám a zpívám lidové písničky - české, moravské, hlavně při víně.

* Mariáš je pro vás magií nebo čím?

Jsou prý krásnější hry, ale já považuju mariáš za nejhezčí. Vlastně nevím, jestli pro tuhru samu nebo hlavně pro ty řeči kolem. Znám spoustu skvělých mariášníků v opeře ND, v činohře ND, ale i u nás v hospodě Na jívě. Mariáš je skvělost!

* S přibývajícím věkem v této zemi i přes problémy, které v ní jsou se ve mě víc a více zakořeňuje pocit Češství a nedovedu si už ani představit, že bych žil jinde. Jak je to s Vámi, dovedl by jste trvale žít a tvořit v zahraničí??? Ať už dřív či v současnosti a pokud ano, kde??? P

Stejně jako vy bych neuměl žít nikde jinde. Mám tady pochované rodiče a bratra, mám tady svoje děti. Asi bych steskem umřel. Hrdost na tuto zemi mám zprostředkovanou velkým českým uměním, hudbou, malířstvím, literaturou, divadlem.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

květen 2000

 

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor