zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Richard

FIALA

Richard FIALA

* 1981

Most

ČR

Absolvoval pražskou DAMU - herectví na Katedře alternativního a loutkového divadla v ročníku Miroslava Krobota. Hostoval v Divadle Komedie v inscenaci KANIBALOVÉ, v Národním divadle v Praze v inscenaci VLADAŘKA ZÁVIST ANEB ZAHRADNÍKŮV PES, v Městském divadle v Mostě v inscenaci SLADKÉ TAJEMSTVÍ, v Divadle v Řeznické v inscenaci TULENÍ ŽENA a v Klicperově divadle v Hradci Králové v inscenaci PANNA ORLEÁNSKÁ. Je zakládajícím členem Divadla Letí, kde v současnosti hraje v inscenacích TERMINUS a NEBE NEPŘIJÍMÁ. Hostuje v Dejvickém divadle v inscenacích HAMLET a IDIOT. Ve skupině herců Štěpána Pácla hrál Husara v Topolově KONCI MASOPUSTU a nyní hraje ve hře Henrika Ibsena BRAND-OHEŇ Muže s hněvem, Brandovu matku a Biskupa. Je zdravotním klaunem a oddaným členem kapely Legendary Buccaneers.

Richard FIALA - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 20.10.2010


* Vážený Richarde, vítáme Vás u dnešního NetHovoru, který je skutečně internetový - vy v pohodlí z domova, my z redakce, čtenáři - každý dle svého gusta. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den, případně, co Vás ještě čeká... Představení asi večer nemáte... Redakce.

Dobrý den ze Sedmičky. Jelikož dnes nehraju, nezkouším ani neklaunuju, byl dnešní den jedním z těch, kdy doháním resty, na něž nemám čas ve dny, kdy hraju, zkouším a klaunuju. Takže banky, nádobí, vysávání, odpadky, no a dopoledne s naším psem ve Stromovce. Na něj si ale najdu čas každý den!

* Ahoj, moc se mi líbilo představení Brand/Oheň. Obzvláště skvělé byly Tvé výstupy s Radovanem Klučkou. A právě Radovan Tě v rozhovoru tuším že pro Reflex uvedl jako svého nejoblíbenějšího jevištního kolegu...Vidíš to také tak?:-) Otakar

Určitě! První setkání s Radovanem Klučkou na jevišti (v Topolově Konci masopustu) pro mě bylo jako zjevení. Naše společná souhra je naprosto samozřejmá. Jako bychom spolu hráli divadlo od plenek. Dal bych krk za to, že jednou se bude vzpomínat na legendární dvojice českého divadla – Voskovce a Wericha, Šimka a Grossmanna, Kaisera a Lábuse, Fialu a Klučku. Kdybychom byli hokejisté, určitě bychom hráli v jedné lajně.

* Baví vás tzv.coolness hry? Jitka

Ahoj Jitko, tzv. coolness hry mě nebaví!

* Jak to bude dál s Divadlem Letí? Budete zkoušet a někde hrát něco nového? Nebo se snad soustředíte na projekty, jako je Nebe nepřijímá? Pavel

To by byla otázka spíš na dramaturgicko produkční složku Divadla Letí. Já můžu říct jen to, že s Letí budeme určitě dál zkoušet a hrát. Na 10. listopadu je naplánovaná další scénická skica 8@8 ve studiu Švandova divadla. Tentokrát se jedná o hru Olivera Klucka Princip chaosu. Do konce roku by potom mělo Letí oslavit páté narozeniny. Všechny potřebné informace o současných i budoucích aktivitách Letí najdete na www.divadlo-leti.cz.

* Ahoj Richarde. Moje otázka zní. Na kolik jsme všichni herci a nakolik diváky v divadle života? Děkuji Roman Edward Tlustý.

Ahoj Romane. Myslím, že by bylo pošetilé myslet si, že jsme v divadle života také diváky.

* Kolik rolí už máte za sebou? Zuzka, Karlín

Jo tak to vůbec netuším. Budou to desítky.

* Ahoj Richarde, pohybuješ se v různých projektech a současně v kamenných divadlech. Dvě otázky: Mají pro Tebe jednotlivá představení vnitřní spojitost, resp. podle čeho si vybíráš do čeho vstoupit? A druhá otázka: Vyhovuje Ti tenhle způsob práce nebo je to v současnosti nutnost a rád bys zakotvil v některém divadle s pevným souborem? Štěpán

Nabídek na spolupráci nechodí tolik, abych si mohl dovolit ten luxus něco si vybírat a něco odmítat. Vstupuji proto v podstatě do všeho, co se namane. Představení, ve kterých účinkuju tedy nemají žádnou vnitřní spojitost danou mým výběrem. Na druhou stranu musím říct, že mám zatím víceméně štěstí na projekty, do nichž je mi umožněno vstoupit. Od témat, přes způsob práce, až po lidi, s nimiž mohu spolupracovat. Takže mají-li pro mě inscenace, na nichž se podílím, nějakou vnitřní spojitost, tak je daná Prozřetelností, a ta mi zatím chystá samou zajímavou práci. A k druhé části otázky… Tenhle stav mi vyhovuje, i když se samozřejmě stává, že člověk najednou nemá několik měsíců vyhlídky na žádné zkoušení. Ono ale většinou nakonec něco přijde. Stačí být trpělivý. A když nepřijde, mám alespoň čas na jiné věci. Přesto bych se zakotvení v divadle s pevným souborem nebránil. Nešel bych ovšem jen tak někam. I v takovém případě by totiž musela být splněna ta tři kritéria, o nichž jsem hovořil v odpovědi na tvou první otázku. Přičemž kritérium poslední, tedy lidi, je samozřejmě nejzásadnější. No a takových divadel není mnoho.

* Jste příbuzný s Radimem Fialou? Milena

Nejsem.

* Co je s Deborou? M.K.

Je mi líto, že to musím říct, ale Debora dneska ráno zemřela!

* Viděla jsem vás v Brandovi hrát postavu matky. Moc jsem to nepochopila. Proč jste hrál ženu? Radmila, P-8

Nejste první, kdo se mě na tohle ptá. Není to tak, že bychom neměli herečky, je to opravdu režijní záměr. Brand se v naší inscenaci potká vlastně se čtyřmi ženami. A pouze dvě z nich opravdu hrají ženy. Jsou to postavy Ágnes a Gerdy, tedy žen, které na rozdíl od těch zbylých dvou (ale také na rozdíl od všech ostatních postav) s Brandem jaksi souzní. Dokážou nahlížet svět podobnou optikou jako on, a mohou mu být životními partnerkami (i když každá po svém). Další ženy (včetně Brandovi matky) jsou naopak součástí oné šedé masy, kterou se Brand celou dobu marně snaží probudit k životu, tak jak o něm přemýšlí on sám. A právě proto tyhle ženy a ostatní postavy tohoto vesnického mainstreamu hrají muži. Doufám, že je to srozumitelné.

* Teď v říjnu odpadl Terminus ve Studiu Švandova divadla. Počítá se s tím, že by se ještě hrál?

Jo, Terminus by se měl hrát na listopadové přehlídce Divadla Letí v brněnském HaDivadle o víkendu 12. – 14. 11. a potom, je naplánováno ještě jedno pražské představení ve studiu Švandova divadla na středu 1. 12. Jestli se bude hrát Terminus i v příštím roce, to je ve hvězdách.

* Baví vás více hrát na velké nebo na malé scéně? Olea

Víc mě baví hrát na malé scéně.

* Viděla jsem vás v nějakých rolích v režii Štěpána Pácla? Jsou to jednorázovky nebo stálá spolupráce s tímto režisérem? Zdena L.

V současné době už to začíná vypadat, že nepůjde o jednorázovky, ale že se budeme se Štěpánem Páclem, a vůbec s celým inscenačním týmem z Konce Masopustu a Branda, potkávat pravidelně při společné práci. K tomu účelu by měla také sloužit o. p. s. MASOPUST, která vznikla letos na podzim, aby institucionalizovala tuto naší povedenou partičku.

* Láká vás režie? Tom

Režie mě láká, ale doufám, že se k ní nedostanu, páč všichni víme jak to většinou dopadá, když herci režírují, režiséři hrají, zpěváci píší romány, novináři skládají písně atd.

* Co čtete? Co posloucháte? Co nerad jíte? Co vám voní? Lída, Strakonice

Právě teď poslouchám Dandy Warhols, dočítám Baudolina od Umberta Eca, voní mi má slečna, no a co se jídla týče, tak jsem zatím nenarazil na nic, co by bylo určené k snědku a já to nerad.

* Můžete prozradit něco o skupině Legendary Buccaneers? Balek

Můžu. Legendary Buccaneers je pražská kapela, existující cca 5 let. Nerad škatulkuju náš styl, takže použiju slova našeho klávesáka, který se na včerejší zkoušce nechal slyšet, že jsme představitelé střetu big beatu a elektroniky. Jsme veselí kluci, původem ze severních Čech, tedy až na našeho kytaristu, ten je z Prahy a je to autista. Krom toho, že se všichni známe v podstatě o dob, kdy Bill Clinton poprvé zalhal o svém vztahu s Monikou Leninskou, máme také asi nejštudovanějšího bubeníka v Evropě. Víc myslím netřeba prozrazovat. Kdyby ste měl chuť, mrkněte se na http://www.youtube.com/user/Ropekarion (kde jsou nějaká videa z koncertů) nebo někdy přijďte na koncert, jehož termín se dozvíte na http://bandzone.cz/legendarybuccaneersofpekarion. Až tam tedy zas nějaký termín přibude. Do konce roku ale budeme určitě ještě alespoň jednou hrát.

* Před časem měl být po několikaměsíční pauze obnoven (snad s přezkoušenou hlavní ženskou rolí) Konec masopustu, co se hrál v Disku. Nakonec z toho ale sešlo. Proč se tak stalo?

Máte pravdu, Konec masopustu se měl obnovovat. Proč z toho sešlo ovšem nedokážu s jistotou říct. Předpokládám ale, že to bylo dáno klasickým problémem všech podobných divadelních uskupení bez vlastní scény, tedy absencí prostoru a nejspíš i peněz. Smysluplnější odpověď by vám dal asi režisér Štěpán Pácl, či někdo z produkčních téhle inscenace. Neznamená to ale, že tím by to celé vyšumělo. Jelikož mají všichni, co se na Konci masopustu podíleli, velkou chuť ji zase obnovit, alespoň si to myslím, je podle mého velmi reálné, že se tak v budoucnosti stane. Viz také má zmínka o o. p. s. MASOPUST.

* Jaký humor máte rád? P. .)

Černý, cynický, trapný a absurdní.

* Odmítl jste nějakou roli? Pavla

Pokud si dobře vzpomínám, tak jsem ještě žádnou roli neodmítnul.

* Jaký je Štěpán Pácl režisér? Jak se s ním zkouší? Děkuji.

Štěpáne?

* Richarde, o Češích se říká, že jsou seriálovým národem. Sledujete i vy některé z nich? .) Monika, Pha2

Neříkám, že jsem žádný seriál nikdy nezahlédl, ale nesleduji. Většinou na to nemám čas. A když čas mám, podívám se raději na něco jiného, protože vždycky, když prstem na ovladači zabrouzdám na stanici, kde právě nějaký seriál běží, vždycky zjistím, že není o co stát. Je to bída s nouzí, co si budeme nalhávat. Ale samozřejmě existují světlé výjimky.

* Máte nějakou filmovou zkušenost? HL

Nějakou tu filmovou zkušenost za sebou mám. Pro mě byla asi nejzásadnější spolupráce s americkým režisérem Georgem Lucasem na filmu Red Tails. V něm jsem hrál britského letce, jehož kolega v kokpitu to „koupí“ během akce. Geniálně vystavěná a hlavně fenomenálně zahraná scéna, trvající asi 3 vteřiny.

* Která role vás zatím nejvíc bavila? Jitka J.

Těžká otázka. Nemůžu jmenovat jednu, protože bych si sám nebyl jistý, jestli mě bavila opravdu nejvíc. Takže když řeknu masový vrah z inscenace Terminus, Ray z inscenace Náš malý svět a Lionel z inscenace Panna Orleánská, určitě nějaké zásadní ještě zapomenu.

* Máte nějaké domácí, zahraniční herecké vzory? Alena, Most

Baví mě spousta zahraničních i domácích herců a hereček, současných i minulých, ale žádné herecké vzory nemám.

* Kde a co zrovna zkoušíte a kde a co bude budete zkoušet?

Pod vedením Ondřeje Davida teď zrovna zkoušíme s Ivanou Uhlířovou, Lucií Roznětínskou a tenorem Ondřejem Sochou jeden voiceband s názvem NARODIT NA NÁRODNÍ. Bude to k vidění tuto neděli od 19:00 na Národní třídě v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu. Potom bych měl být v té scénické skice, o které jsem se tu zmínil, no a to nejspíš bude, co se zkušení týče, pro letošní rok všechno. Co se bude dít v roce příštím ví víte kdo?!

* Dobrý den, srdečně zdravím a děkuji za skvělé herecké výkony v Konci masopustu a v Brandovi. Obě představení pro mne mají výjimečnou atmosféru, připadá mi, že jdou hodně na dřeň a že je to z velké části díky výběru herců a citlivému obsazení rolí. Jak, prosím, vnímáte propojení s Vašimi hereckými kolegy Vy? A jak se cítíte v roli "Matky" v Brandovi? I to, že ji hraje muž, přispívá, dle mého názoru, k určité syrové náladě a archetypickým obrazům... A poslední dotaz - i když jsem viděla Branda zatím jen jednou, okamžitě ve mě vyvolal spoustu otázek a asociací, které jsou jedním z důvodů, proč se vracet (považuji inscenaci celkově za mimořádnou). Jak a na co byste "nalákal" diváky Vy? Děkuji, přeji krásný den, hodně úspěchů a těším se opět na Brandovi :-) Veronika

Dobrý den, Veroniko. Předně mockrát díky. Jsme rádi, že se vám líbí co děláme. S mými hereckými kolegy jsme myslím na stejné vlně (měla byste někdy vidět zkoušku), a právě proto jsou naše inscenace tak dobré;o) Jinak v roli matky se cítím dobře, myslím, že by byla v lecčems podobná roli otce. A jestli ve vás stále zůstávají otázky a asociace vyvolané našimi inscenacemi, a nutí vás se vrátit, pak je to důkaz toho, že se jedná o geniální umělecký počin! A myslím to upřímně!

* Na co myslíš, když stojíš na jevišti? .) Honza

To bych ti nepřál vědět.

* Můžete říct něco o své zkušenosti zdravotního klauna? Helena

Tak předně je to nejsmysluplnější věc, kterou jsem kdy v životě dělal (teda snad vedle plození dětí). Pro herce je to pak zkušenost k nezaplacení, protože jste nucena neustále improvizovat, krom toho, že jsme všichni pravidelně školeni na speciálních klaunských workshopech. Je to geniální práce, založená na ještě geniálnější myšlence, totiž že humor může být jedním ze zásadních faktorů, které pozitivně ovlivňují zdravotní stav pacienta. Kdyby ste o tom chtěla vědět něco víc, mrkněte na www.zdravotni-klaun.cz

* Vážený Richarde, děkujeme za velmi příjemný podvečer. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Já vám taky mockrát děkuju za velmi příjemný podvečer u nás doma. Děkuji za položené otázky a omlouvám se těm, jimž jsem nestačil odpovědět. Snad bude příležitost jindy, jinde. Teď už mě zas naše psisko táhne ven. Takže slovo závěrem: mějte se, smějte se!

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2010

Monika HORKÁ

13.10.2010
Monika
HORKÁ

Richard FIALA

20.10.2010
Richard
FIALA

 

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor