NETHOVOR - detail
Vlastimil
HARAPES
Vlastimil HARAPES - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 11.10.2000
* Prý bude v Praze účinkovat Velký balet z Moskvy? Těšíte se na vystoupení tohoto tělesa?
Vystoupení bude bohužel zrušeno, protože se změnilo vedení Velkého divadla v Moskvě. Odloženo na neurčito.
* Co nového v baletním souboru Národního divadla?
Úžasný věci, právě odjíždíme (v pondělí) do Bologne, kde se ukážeme s čtyřmi představeními - Izadora Duncan, Teatro del Sole - výměna v rámci kulturních měst roku 2000. V režii Bednárik + Vaculík. A téhož tandemu představení Malý pan Friedmann a Psycho v Národním divadle. Skvělé!Chystáme báječnou premiéru světově proslulého choreografa Jiřího Kyliána - Ravel: Dítě a kouzla a Janáček - Symfonieta. Prem. ND 21.,22.12.2000.
* Co budete delat, az skoncite s divadlem?
Včera byla premiéra muzikálu Babička, kde zpívám Černého vojáka, účinkuji v muzikálu Kráska a zvíře v roli zvířete a chci hrát a zpívat dokud to půjde. Smlouvu v ND mám do roku 2004.
* V kolik hodin rano vstavate?
Normálně v osm hodin. Ale například v neděli točíme Čtveráky a musím být v 7 na Barrandově, a zítra na Country rádiu v 6:30.
* Upřednostňujete ve vedoucí funkci nařízení nebo domluvy?
Upřednostňuji přemýšlivost. Tzn. vedu každého k tomu, aby přemýšlel o tom, co požaduje - jestli je to rozumné a potom nemusím používat nařízení.
* Věříte na duchy?
Asi ano.
* V muzikálu Babička hrajete roli Černého vojáka - byl jste na vojně?
Na vojně jsem byl tři dny. V armádním souboru. A potom jsem byl odvolán z důvodu natáčení filmu Markéta Lazarová. A později jsem se ze zdravotních důvodů už nevrátil.
* Udržujete si kondici v posilovně?
Ne, nikdy. Kondici si udržuji v životní aktivitě.
* Máte předsudek na používání osobních zbraní?
O tom jsem nepřemýšlel. Zbraně nemám rád.
* Mate radeji film nebo divadlo?
Obojí, každé má své zvláštní kouzlo. A každé je jiný fenomén.
* Převažuje ve vás více herectví nebo tanec?
S tancem jsem se rozloučil před deseti lety.
* Máte nejakeho domaciho mazlicka?
Ano, dva dny z útulku fenku, které je plavá jako Brigita Bardott a budu jí říkat asi Gazela.
* Na jake hudebni nastroje hrajete?
Chabě na klavír a špatně na kytaru.
* Kdy jste se nejvíce bál na jevišti?
Naposledy včera při premiéře Babičky, s níž jsem nepočítal, protože roli Černého vojáka si napsal autor Richard Pachman pro sebe, ale ze zdravotních důvodů se nemohl premiéry zúčastnit jako interpret. Zaskočila mě právě zodpovědnost vůči autorovi. Ale dopadlo to dobře.
* Jak se stavíte na dobročinné organizace?
S nedůvěrou.
* Pes je prý přítel člověka, ale přesto se člověk někdy k němu nechová lidskyJste příznivcem psích útulků?
Určitě. Právě jsem navštívil v sobotu útulek v Měcholupech a přivedl jsem si křížence. Jsem členem obecně prospěšné společnosti Robin - Zdeny Frýbové, která shání peníze na péči o bezprizorní a týraná zvířata.
* Jak vzpominate na nataceni Jak vytrhnout velrybe stolicku a na Tomase Holeho?
Vzpomínám velmi rád. Tomáš Holý byl skvělý a bez něho by tento film určitě nebyl tím, co je.
* Pociťoval jste velký rozdíl před kamerou?
Nemůžu říct, vždycky jsem inklinoval k civilnímu projevu. A jenom hudba mi dovolovala projev stylizovat.
* Je české umění ve světě ve stejném postavení jako sport? Trpí komplexem malé země?
Myslím, že není, ale rozhodně to není, že by trpělo komplexem malé země. Mrzí mě, že o balet a tanec není větší zájem. Protože třeba představení baletu ND za to rozhodně stojí. Tituly jako Malý pan Friedemann a Psycho, Isadora Duncan, Louskáček, Labutí jezero, Oněgin, Šípková Růženka, Romeo a Julie jsou plná skvělých výkonů.
* Dnes se často zaměňuje pojem moderní tanec, balet a taneční performace...
Pro mě existují jenom dvě možnosti - profesionální tanec a amatérský. Technika klasického tance znamená řemeslo, které ovládá profesionál, a ten pak může dělat jakýkoliv druh moderního pohybového tanečního a dalších jiných názvů, které můžou existovat.
* Je v Čechách nedostatek dobrých choreografů?
Nejen v Čechách, ale na světě. Kolik je dobrých režisérů, výtvarníků, interpretů?
* Mate po premiere Babicky. Co ste pocas premieroveho predstavenia nepokazili, hoci ste mohli?
Právě při generální zkoušce jsem popletl text v úvodní písničce, a proto jsem měl hrůzu z premiéry, aby se mi nestalo totéž. Štěstí stálo při mně a nic jsem nespletl.
* Jaké to je být šéfem baletu v Národním divadle?
Dnes při desáté sezoně už je to lepší, ale vždy to tak nebylo, jsem rád, že soubor je mladý, svižný, s šikovnými lidmi a skvělými sólisty. Mám velkou radost, když se jim dílo daří.
* Hostoval jste někde s baletem na světových scénách?
Já osobně jsme procestoval řadu zemí, myslím tím hostování v zahraničních souborech, např. ve Skotském národním baletu, v Tokijském národním baletu, v Kubánském národním baletu a samozřejmě jsem se účastnil hostování se souborem ND v řadě zemí.
* Slyšel jsem, že v muzikálu Babička jsou pěkné světelné efekty...
To nemůžu posoudit, protože jsem na jevišti. Ale až budu mít možnost podívat se na svého alternanta, tak vám to budu moci potvrdit.
* Je balet ve své sdělnosti náročnější než opera?
Balet je specifický, společné s operou mají velkou stylizaci. Tanci je vlastní sdělování emocí.
* Na co vlastně vzpomíná herec po natočení filmu? Převažuje lítost, že už se daná práce nebude opakovat?
V mém případě ne, nejsem sentimentální, žiju dneškem, eventuelně tím, co bude zítra, ale ne už tím, co je za mnou a co už se nedá změnit.
* Aku perspektivu ma podla Vas balet pred sebou v novom tisicroci? A akou cestou ci cestami by sa v nom mal uberat?
Myslím si , že jako v jiných odvětvích vycházet z toho, co je tanci nevlastnější, tzn. předávat tanečně ztvárněné emoce, estetiku, lehkost, krásu, dramatičnost, soulad, harmonii a všeho toho nebude na světě nikdy dost.
* Jste přemýšlivý člověk nebo střelec názorů?
Ztotožňuji se s názorem, že je třeba pěstovat přemýšlivost a ne mnohoučenost.
* Co jste ještě v umělecké branži nevyzkoušel?
Nezpíval jsem v opeře, ani v operetě a určitě by se našlo ještě mnoho dalšího.
* Pri balete ste si vystacili bez slov. Film a teraz najma muzikal Vas vsak prinutili pouzivat aj dalsie umelecke vyrazove prostriedky. Nikdy ste neolutovali toho, ze ste sa dali aj touto cestou?
Naopak, tato cesta je moje volba, je jasné, že doba tanců skončila, protože proti věku není léku. Tanec je umění mladých. Kdežto ve filmu a divadle je životnost delší.
* Připravuje se nějaká náhrada za Velký balet z Moskvy?
Bohužel ne, protože obdobné plány vznikají s velkým předstihem, ale věřím, že toto vystoupení nahradí premiéra baletu Raymonda na scéně ND v květnu 2001 v choreografii ruského choreografa Jurije Grigoroviče.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
říjen 2000
11.10.2000
Vlastimil
HARAPES
18.10.2000
Adela
GÁBOROVÁ
25.10.2000
Jakub
ŠPALEK
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.