zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V české premiéře ji poprvé uvedlo Jihočeské divadlo České Budějovice v roce 2012 (režie Radovan Lipus, překlad Alexander Jerie). Inscenaci o dva roky později nastudovali v Městském divadle Mladá Boleslav (r. Petr Veselý) a Národní divadlo v Brně (r. Ivan Krejčí). V roce 2019 ji nastudovalo Divadlo A. Dvořáka Příbram (r. Martin Vokoun) a naposledy režisér Igor Stránský ve Slováckém divadle.
Dramatik Julien Sibre adaptoval původní text Vahé Katcha. Divákům nabízí velmi drsnou hru. Píše se rok 1942, ocitáme se v bytě na okraji Paříže, kde se koná oslava narozenin. Před domem dojde k atentátu na dva německé důstojníky. Účastníci oslavy jsou postavení před volbu, kdo z nich se stane rukojmím…

Režisér Igor Stránský ve své devadesáté deváté režii neustrnul na vavřínech inscenační rutiny. Naopak těží ze svých zkušeností a výborně vede herce v tomto doslova rozhlasovém psychologickém dramatu. Vykresluje do detailu charaktery jednotlivých postav. Napětí stupňuje nejen díky střídavému tempo rytmu v řeči, ale divákům nabízí i rytmus světel. Nejedná se o využití stroboskopu, ale střídání světla a tmy. Tma na jevišti je obyčejně a většinou svícená, Stránský využívá tmu absolutní. Spoléhá, že divák “vidí” hereckou akci v náznacích, ale zejména je odkázaný na hlasy herců. Odtud odvozujeme techniku rozhlasové inscenace. Tím stupňuje nejen napětí, ale podněcuje představivost diváka.
Kostymérka Marie Jirásková nabízí vkusné až okázalé kostýmy (Sophie), nebo stylizované - uniforma Majora Kaubacha. Hudba Martina Štědroně je střídmá, ale za to přesně dokreslující a podtrhující drama. Jaroslav Milfajt, scénograf, nabízí vkusně zařízený interiér, kdy např. obložení stěn v hnědé barvě dřeva zvýrazňuje situaci, kdy postavy musí jednat jako zvěř, která je zahnaná do úzkých. Tím se nejvíce projevují ty nejpřízemnější reakce, pud sebezáchovy.
Katcha a Sibre nabízejí pestré charaktery. Převažují intelektuálové (Victor, knihkupec - Tomáš Žilinský; Jean-Paul, lékař - Lukáš Matěj; Vincent, doktor filozofie - Jiří Hejcman; vedle nich běžné postavy: Pierre, slepý válečný veterán - Daniel Gajdoš; Francoise, válečná vdova - Tereza Novotná; a v neposlední řadě André, obchodník - Zdeněk Trčálek). Major Kaubach, důstojník SS, v podání Pavla Hromádky, nepředstavuje v žádném případě sadistu nebo vojáka, který musí s velkou otrlostí jednat tvrdě, aby přežil. Hromádka nezneužívá svého mocenského postavení. Své postavě předává bezesporu mocenskou převahu, ale spíš v kontextu odhalení každého, jeho skrytých temných zákoutích. Kaubach si prostě ležérně hraje, určuje pravidla hry, pozoruje a vyhodnocuje.
V tom spočívá záludnost inscenace, protože když máte ze svého středu vybrat dva dobrovolníky, kteří tuší, že je mohou čekat tvrdé výslechy a vše může vyústit až v popravu, potom jde skutečně do tuhého. Každá rada, jak se zachovat, je drahá. Prvoplánově se nabízí Pierre, kterého ztvárňuje Daniel Gajdoš, by mohl být prvním rukojmím, je slepý, jeho hodnota života je snížená daným handicapem. Každému může být jedno, že oslepl na frontě, a tím je vlastně hrdina. Tereza Novotná coby Francoise, válečná vdova, rozehrává výborně svou roli demagogicky zaslepené odbojářky. V podstatě je jí jedno, kdo bude obětí. Sophie Pélissierová v podání Kateřiny Michejdové je věrná a milující manželka. Výborná hostitelka, která si užívá své narozeninové párty. Do okamžiku, kdy se má obětovat pro celou skupinu. Váhá a celkem logicky dává najevo věrnost svému manželovi Vitorovi (Tomáš Žilinský). Ten ji nechává svému osudu, vždyť i jeho může zachránit, bez ohledu na nějakou čest a případné pošpinění jejich vztahu. Sophie se prostě obětuje. Její oběť není naplněná.

Velmi výraznou postavou je André Lequedec, obchodník, v podání Zdeňka Trčálka. Po příchodu na slavnost okázale daruje salám a další potraviny ve válečném stavu těžko dostupné. Obchodní - šmelinář a vekslák má neomezené známosti. V podobném duchu manipuluje se všemi hosty. Snaží se zachránit za každou cenu. Peníze jsou pro něj Olympem. Toho ani pomocí nabízenému úplatku vůči Kaubachovi nedosáhne. Poníženě se před důstojníkem SS plazí. Ztrácí svou lidskou důstojnost.
Dravci se slétli na hostině. Kdo z nich se stane mršinou? Inscenace Hostina dravců v dnešní vypjaté mezinárodní situaci opět nabývá na aktuálnosti. Co kdyby… Každý člověk se může dostat do jakékoliv kritické situace, kdy běží o život. Příčinou může být živelná pohroma, být v určitý čas na nesprávném místě nebo válečný konflikt. Utečeme? Rozhodneme se správně? Zachováme si důstojnost? Nebo přežijeme za každou cenu?

Vahé Katcha, Julien Sibre: Hostina dravců
Překlad Alexander Jerie; režie Igor Stránský; scéna Jaroslav Milfajt; kostýmy Marie Jirásková; hudba Martin Štědroň; pohybová spolupráce Ladislava Košíková a dramaturgie Iva Šulajová.
Osoby a obsazení: Victor Pélissier, knihkupec (Tomáš Žilinský); Sophie Pélissirová, Victorova manželka (Kateřina Michejdová); Jean-Paul Pagnon, lékař (Lukáš Matěj); Pierre, slepý válečný veterán (Daniel Gajdoš); Vincent, doktor filozofie (Jiří Hejcman); Françoise, válečná vdova (Tereza Novotná); André Lequedec, obchodník (Zdeněk Trčálek); Major Kaubach, důstojník SS (Pavel Hromádka) a Německý voják (Roman Lacina).
Premiéra 27. dubna 2024

6.5.2024 17:05:20 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 24 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

Proč bychom se netěšili na Smetanu s nadsázkou?

Andrea Zelová a Libor Matouš (Proč bychom se netěšili...)

Roku 1824 se narodil český významný hudební skladatel Bedřich Smetana. Rok 2024 - Rok české hudby se věnuje pr ...celý článek



Časopis 24 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Ve službách papeže

Ve službách papeže

Ve službách papeže
Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michel celý článek

další články...