NETHOVOR - detail
Norbert
BAXA
* 1974
Praha
ČR
Norbert BAXA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 27.12.2004
* Co chystáte v nejbližších měsících? Vy osobně a pak ústecké divadlo?
Ústecké divadlo uvede 8.1.05 inscenace Plášť a Gianni Schicchi ve Stavoském divadle v rámci festivalu Opera 2005. Během ledna ještě odehrajeme 5 představení v Německu a ve Švýcarsku s operou Xerxes. Do konce sezóny nás ještě čekají dvě premiéry a to:opereta Cikánský baron a opera Tosca. Mně osobně opět čeká spolupráce s UBC ve Vancouveru, kde mám na zač. března premiéru opery Evžen Oněgin.
* Trávíte Silvestra v divadle? Nezdá se Vám, že operetní Netopýr je již tradičně usídlen ve většině operních domů? Doporučil byste jiný operní titul na Silvestra? jalkon
Ano, trávím. Opereta Netopýr je sice možná nejfrekventovanějším silvestrovským titulem, ale zcela oprávněně. Je to báječná muzika a příběh je výborně vypointovaný. V minulých letech jsme uváděli i jiné operetní tituly. Já osobně jsem rád ,že letos je to Netopýr.
* Vážený pane Baxo, přejeme příjemný podvečer. Vítáme Vás u internetového rozhovoru. Můžete přiblížit Váš dnešní den? Děkujeme. Redakce.
Dnešek byl velice příjemný. Ztrávili jsme jej v Praze s příbuznými. Hlavní bod programu byl příjemný oběd ve měste a nákup věcí na miminko, které u nás doma očekáváme.
* Kdo Vás přivedl k hudbě, jaké byly Vaše začátky? Roman z Litoměřic
Pocházím z hudební rodiny. Od malička jsem se věnoval muzice. Původně můj zájem byl trochu okrajový, i když jsem měl určité uspěchy na soutěžích ve hře na klavír. Horší to bylo s cvičením. Možná hlavní mojí motivací bylo zcela bezproblémové přijetí na Konzervatoř v Bratislavě a pak na HAMU v Praze. Moje štěstí pokračovalo nadále i po skončení studia, kdy jsem úspěšně absovoval konkurz na dirigenta do Ústecké opery a následně jsem se stal šéfem opery.
* Jak nahlížíte na systém fungování (a subvencování) oblastných divadel? A potřebuje-li tento systém reformu, jakou cestu považujete za nejschůdnější?
Je to velice složitá otázka, která patří spíš řediteli divadla. Já jsem příznivcem vícezdrojového financování.
* V Praze budeme moci vidět vaše nastudování dvou Pucciniho aktovek. Proč je do dramaturgie vašeho divadla zařazen právě Plášť a Gianni Schichi?
Já jsem začal uvažovat nejdřív o jednoaktovce Gianni Schicchi, kterou považuju za jedno z nejlepších operních děl. Uvést celý Tryptich by bylo pro nás dost obtížné. Sestra Angelika se v Ústí hrála před pár lety. Plášť byl v Ústí nastudován po prvé.Mně se osobně líbí velký kontrast mezi těmito dvěma jednoaktovkami.
* Je těžké být v jednom divadle šéf opery a zároveň dirigent? Nedostávají se tyto dvě funkce občas do křížku? Batek
Tyhle obě fukce jdou dohramady výborně. V opeře nejde něco pouze zadirigovat, nebo hudebně nastudovat. Je důležité celou práci zorganizovat a k tomu jsou zapotřebí určité pravomoce. Je to časově náročnější, ale s tím se nedá nic dělat. Já jsem zároveň i šéfdirigent, takže na přebytek volného času si nemusím stěžovat.
* Podílíte se také na sestavení dramaturgického plánu Vašeho divadla - jaký máte klíč při jeho sestavování... klupera
Pochopitelně se na dramaturgii opery výrazně podílím. V zásadě se bere v potaz výročí skladatelů, dramaturgický plán předešlých sezón, aktuální obsazení sólistů, účel pro který se inscenace bude vyrábět,nabídky na koprodukci partnerů ze zahraničí, finanční možnosti divadla, s tím související nákladnost hudebních materiálů. Je toho spousta. Na druhé straně u typu regionálního divala jsou hranice odkud kam dost jasně vymezené.
* Divadlo Alfred ve dvoře je experimentální scéna pro alternativní divadlo - neschází Vám podobné projekty v opeře v ÚStí nad Labem? Kucelup
Ústecká opera se nestylizuje do experimentální scény. Linie naši opery je být konzervativní v dobrém slova smyslu. Nevím jestli Vaše otázka souvisí s mým působením v divadle "Alfred ve dvoře". Pokud ano, představení "Příběh vojáka", které jsem nastudoval v tomto divalde, považuju za jednu z nejlepších zkušeností a zážitků. Kdybych měl obdobnou nabídku v budoucnu, určitě bych ji chtěl realizoval. Momentálně pracuju trochu "v jiném oboru", ale všechno má své pro a proti.
* Jaký vztah máte k pop-music? Pavla
Je mi líto, ale žádný.
* Můžete prozradit, kdo vybral titul, s kterým se na festivalu Opera 2005 budete reprezentovat? Klupera
Byl jsem to já.
* Možná obyčejná otázka - kdo diriguje u Vás v rodině? Veladela
My se doma dirigujeme navzájem
* Ve středu budete dirigovat Čerta a Káču máte rád české klasiky a pohádky vůbec? Basokr
Já se systematicky zaměřuju na české autory. Pohádky mám rád a jsem rád,že v tomhletom nastudování můžu prezentovat hned několik mladých pěveckých talentů
* Zařadil byste do dramaturgického plánu nějaký muzikál? sorvon
Problém je v tom, že skladba ansámblu nám umožňuje hrát operu a klasickou operetu. Občas můžeme si sáhnout na hranici našich možností,ale asi by to dopadlo stejně tak, jako by jste chtěl po muzikálovém obsazení nastudovat a zazpívat operu bez mikroportu. Pochopitelně znám několik pěvců,kteří zvládnou oboje.
* Co je pro Vás těžší dirigovat sólisty na jevišti nebo sólisty v orchestru? Klim
Všechno musíte oddirigovat hlavně dohromady
* Vážený pane Baxo, děkujeme za příjemný podvečer, Vaše slovo závěrem. Redakce
Rád bych popřál všem milovníkům opery a divadla vůbec hodně úspěchů a zdraví v Novém roce. Budu velice šťasten, pokud se nám podaří realizovat představení, která vás zaujmou.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
březen 2002
6.3.2002
Jana
SÝKOROVÁ
13.3.2002
Nina
DIVÍŠKOVÁ
20.3.2002
Zuzana
MAURÉRYOVÁ
27.3.2002
Luba
SKOŘEPOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.