NETHOVOR - detail
Tomáš
ŽIŽKA

* 1963
Praha
ČR
Tomáš ŽIŽKA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 14.9.2005
* Vážený pane Žižko, vítáme vás při dnešním NetHovoru - toto setkání je o to zajímavé, že po delší době přijal k této diskuzi scénograf, k tomu ještě i pedagog. Můžete přiblížit váš dnešní den. Proč jste se zapojil do projektu Industriální stopy 2005? Redakce
Dnešní den jsem začal jako každý jiný. Spousta telefonů a k tomu ještě snídaně. Ale vážně. Měli jsme dnes tiskovou konferenci v Karlíně, právě o projektu Kladno + - Záporno jsem měl možnost hovořit s novináři, kteří neměli dotěrné otázky, což byla škoda, tak je očekávám právě na stránkách Nethovorů. Proč jsem se zapojil do projektu Industriálníé stopy? Protože stopovat někoho a něco je stále aktuálnější i z hlediska uměleckého činu.
* Spolupracoval jako scénický výtvarník v řadě divadel, ve kterém se vám nejlépe pracovalo a proč? Radek, Brno
Rád jsem pracoval s kolektivy, které byly více autorské a nebyly posedlé divadelní industrií. Tak proto jsem měl rád i spolupráci v HaDivadle v Brně. Ale také jsem spolupracoval - sice obtížněji - s Divadelní mašinérií jakou je Laterna Magika a kde jsem si užil zápasu jako svatý Jiří.
* Tomáši, který projekt byl zatím pro tebe nejobtížnější? Marek
Nejobtížnějším pro mě byl projekt Srdce PQ, kde bylo nutno zkoordinovávat a iniciovat asi 300 lidí.
* Na Slovensku máte menovca v Túlavom divadle. Poznáte sa? A ako je to s vašimi potulkami po divadlách? Túlate sa po nich rád? Mirka, Trnava
Som zo Slovenska, ale svojho menovca nepoznam. Tulavec
* Kteří umělci pro umělce jsou v iniciativě mamapapa? Eva
V mamapapa jsou: Martin Janíček, Michael Delia, Kutas Agnes, Jaroslav Kořán, Jarka Janíčková a spousta spousta dalších, kteří se tak cítí.
* Jaký máte názor na údajný "scénografický" rukopis - tedy používání určitých stejných prvků ve všech inscenacích? basokr
Já mám vůbec problém něco jako scénografii definovat, a proto říkám, že scénografie je spelling mistake a mám rád divadlo jako komplex.
* Případá mě, že v letošním roce mamapapa produkuje velice málo projektů než v roce 2004. Proč? Zdeno
Tomu tak není, mamapapa v tomto roce nestačila na své webové stránky umístit info o dvakrát větším počtu aktivit než v roce 2004, a tak nám dej čas, budou tam také projekty Tančících vesnic, které jsme v tomto roce navštívili. Jsou to například vesnice Bela Recka v Bulharsku, Praga v Kolumbii, Topolo v Itálii a řada nás ještě čeká.
* Včem podle vás spočívá smysl vaší pedagogické práce na DAMU? Nela
Chci a pokud můžu pomoci a nebo iniciovat mladé tvůrce.
* Oklusil jste někdy divadlo i jako herec? Vlasta, Liberec
Jako herec asi ne, říkali mi Bandaska v kolektivu TUJU kdysi na počátku naší tvorby s Petrem Formanem, Ivanou Hesovou, Bellou Šenkovou - oni byli těmi herci a já byl tou bandaskou na scéně. Teď dělám performance.
* Máte nějaké webové stránky na internetu? Olina, Tábor
www.mamapapa.cz
* Co je pro vas při scénickém řešení určující - prostor nebo text? Nebo režisér? barek
prostor
* Co vás tak přitahuje na experimentální divadelní tvorbě? Katka, Opava
Na této tvorbě mám rád riziko a akutnost neboli aktuálnost. A tak je úplně jedno, jestli z finálního tvaru vzniká představení nebo instalace.
* Je území bývalé Vojtěšské huti bezpečné, jak bylo náročné získat tento prostor? Petr
Na Kladně je to náramně dramatické už z jednoho důvodu - že se kolem pohybují nejen různí lidé, ale i různé názory na to, co s prostorem bylo, je a bude. Myslím, že naše akce může pootevřít možnou veřejnou diskuzi nebo jiné aktivity pro tento fascinující zanikající areál.
* Bude na Kladne zajištěna doprava do Vojtěšské huti? Jedna se mi hlavně o dopravu zpět po představení.
K Vojtěšské huti jezdí městská doprava a vystupuje se u Poldi. Zpět pro pražské návštěvníky jede do půlnoci autobus z autobusového nádraží ČSAD.
* Jaké osvětlené a ozvučené objekty uvidíme na performanci Kladno+-Záporno? Monika, Smíchov
Protože tento prostor na Kladně má nejen problémy majetkové (je rozdělen mezi mnoho majitelů), ale také jeho vnitřní elektrovybavení je různorodé a někde vůbec není, rozhodli jsme se uskutečnit mobilní aparaturu právě jako "industriální safari". Tento úmysl je též z hlediska bezpečnosti pro návštěvníky ve večerních hodinách jediný možný. Proto z důvodu ponechání překvapení neodpovím.

* Proč se mamapapa rozhodla uskutečnit svůj projekt právě na Kladně? Tomáš
Doposud jsme realizovali projekty s industriální tematikou hlavně v Praze, ale také v Aši na jatkách, Ostravě Na Haldách, a tak nám přišlo zajímavé zkusit se porvat s nejbližším městem, které pokud pochopí svou identitu, může tak jako Praha vozit turisty a možná i zbohatnou.
* Čím vším se mamapapa zabívá? Iva
Zabýváme se projekty, o kterých si myslíme, že jsou aktuální a živé a proto neděláme žádný rozdíl mezi instalací, inscenací nebo rituálem.
* Dalo by sa povedať, že umením poľudšťujete rôzne priemyselné stavby a priestory. Sú to len jednorázové akcie? miko
Samozřejmě, že se jedná o ojedinělé akce - obřady inciačního charakteru, který na sebe bere možnost dát vědět o stavu věci.
* Který je váš oblíbený spisovatel? Jakou knihu právě čtete? Naja
Po návratu z Kolumbie jsem ještě jednou přečetl Garciu Marqueze Sto let samoty a teď čtu jeho poslední knížku a opravdu ho mám rád.
* Můžete prozradit na koho nejvíce dáte, když si nevíte rady? Gabi
Na lidi kolem sebe a stále dám na svou babičku, která už nežije. Ale říkala mi odmalička, že jsou lidi pro mě zrcadlem a abych se v nich viděl.
* Proč se jmenujete mamapapa?
Mamapapa babysitting pro perfomery, ale vážně - vznikli jsme při útěku z ROXY, kde jsme společně s kolegyní šéfovali a napadlo nás napojit se na Moving Academy of Performance Arts - MAPA, tak jsme si udělali trochu vtip a hned jsme byli mamapapa.
* Kde je možné zakoupit vstupenky na Kladno+-Záporno? Ken
V Informační centrum Aquapark na Kladně, na Magistrátu města Kladna, v kase divadla Celetná v Praze a v areálu Vojtěšské huti/Koněv. Rezervace možná na mamapapa@mamapapa.cz
* Máte rád ruiny našich měst? :) Danes
Nevnímám ruiny jako ošklivost, ale jako přirozenost rozpadu a mám-li možnost nahlédnout pod vrstvy paměti, je to dramatický moment. A velmi inspirující. Kdo nevidí paměť, nevidí před sebe.
* Máš rád slovo demolice, které ti bylo nejvíce líto? Aleš
Demolice byl název našeho projektu v areálu ČKD Karlín, kdy jsme nechtěli tímto termínem naznačit agresivní zánik, ale přechod od jedné reality ke druhé.
* Co bude hlavní náplní mezinárodní Konference Industriální stopy 2005? Vlado
Hledejte na stránkách www.industrialnistopy.cz
* Oslovujú vaše experimentálne projekty aj starších ľudí? Aký je vekový priemer návštevníkov?
Samosebou, že tyto projekty nejsou zaměřeny pouze generačně pro jednu generační skupinu. I proto se snažíme ve svých studiích o prostoru a jeho historii hlavně ptát se pamětníků, což znamená, předpokládáme, že budou mít také zájem se přijít podívat.
* Ke kterému režisérovi máte jako scénograf názorově nejblíž? Dušan
Vyrůstal jsem s Ondrou Spišákem a tam také cítím svoji názorovou symbiózu.
* Je nejaký rozdiel medzi premenou fabriky alebo kostola na divadlo? Ktorý priestor sa dá z pohľadu scénografa pre divadlo najlepšie využiť? -jaja-
Nerozlišuji dle dispozic objektu, spíše dle nálady a komunity, která se o tento prostor stará nebo se rozhodla něco uspořádat. Divadlo není budova, divadlo je společenský akt.
* Dovedete si představit že byste se živili něčím jiným? Karel, Ostrava
Je paradoxní, že těmito projekty se moc neuživím, ale nedělal bych třeba reklamu.
* Budou i v programu bienále exkurze a jaké? Děkuji L. Krásná, Beroun
Opět odkazuji na www.industrialnistopy.cz
* Máte pěknou fotku :)
To ani ne, ale chci strašit.
* Moc se těším na projekt Yellow Ball v kanalizační čistírně v Bubenči. Co je nejvíc na tomhle prostoru podle vás pozoruhodné a ojedinělé? Terka
Moc o projektu nevím, ale Čističku znám dokonale, dělali jsme tam dva projekty. Ten první byl Čistička jako divadlo - katarze 3WW3 v roce 1998 a ten druhý byl studentský projekt během bienále Industriální stopy v roce 2003.
* Který industriální prostor vás nejvíce fascinuje? Pavla z Jíčína
Teď jsem měl možnost proniknout sem na Kladno, takže teď právě tento.
* Jaké umělce uvidíme na Kladně? Naja
Budou umístěni na našich stránkách www.mamapapa.cz
* Pedagogicky působíte na DAMU, jakou vidíte budoucnost scénografické tvorby v Česku? Mají dnešní studenti talent? Jan D.
Současná doba je zlomová a já myslím, že velmi atraktivní a otevřená ke tvorbě. Tak věřím, že naši studenti budou mít co dělat.
* Podľa akého kľúča si vyberáte miesta svojho kultúrneho ataku?
Vše je ve vzduchu.
* Jaké koníčky provozujete? Jitka, Přelouč
To, co právě dělám:-)
* Výčet vašich uměleckých počinů je dlouhý - můžete vyzdvihnout alespoň jeden, na který jste obzvlášť hrdý? tesamila
Hodně se mi líbí komunitní umění, teda projekty na vesnicích - Tančící vesnice.
* Který ze současných scénografu vás nejvíce oslovuje? Kam
Nevím, ale respektuji všechny, kteří dělají věci pro lidi.
* Jaké projekty současné nezávislé scény a experimentální tvorby mamapapa připravuje do budoucna? Hanes
Pokračujeme s projektem Tančících vesnic a také s programem vzdělávání ve světelném designu Light Lab.
* Při realizaci projektů - držíte se při zemi? Axel
Asi ne, řekla paní Šípková - Kladno. :-)
* Vážený pane Žižko, děkujeme za velmi příjemné pozdní odpoledne. Přejeme v budoucnu samé úspěšné projekty. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Prosím přijďte se podívat, je to lepší než takto virtuálně o projektu mluvit. Čekáme vás od pondělka 19. 9. v 19.00 hodin na vernisáži výstavy a pak každý den od 18.00 hodin výstava, od 20.00 hodin představení do 24. 9. v areálu Vojtěšské huti/Koněv Kladno. Těšíme se na vás! A děkuji vám za dotazy.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
2022202320242025
listopad 2005

2.11.2005
Barbora
POPELKOVÁ

7.11.2005
Petra
DOMŽALOVÁ

9.11.2005
Alois
ŠVEHLÍK

14.11.2005
Johanna
TESAŘOVÁ

16.11.2005
Petr
HALBERSTADT

21.11.2005
Marika
PROCHÁZKOVÁ

23.11.2005
David
JAŘAB

30.11.2005
Barbora
MILOTOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.