zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Daniel

ŠPINAR

Daniel ŠPINAR

* 1979

Praha

ČR

Vystudoval nejprve herectví činoherního divadla na DAMU (1998-2004), kde absolvoval rolí Tima ve hře Marka Ravenhilla POLAROIDY, za níž obdržel cenu Reflexu za nejlepší herecký výkon na studentském festivalu Zlomvaz. Poté pokračoval studiem režie činoherního divadla na téže škole (2003-2008), jež zakončil inscenací vlastní dramatizace Dostojevského BRATRŮ KARAMAZOVÝCH v Divadle Disk.

Daniel ŠPINAR - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 21.2.2011


* Vážený Dane, srdečně vítáme a věříme, že druhé setkání se čtenáři bude stejně pohodové jako práce s herci. Můžete přiblížit jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den? Redakce

Zdravím! Můj dnešní den je veskrze pracovní - to tří byla zkouška, pak tisková konference k premiéře a po obídku už sedím tady na chatu...

* Vaše poslední práce je připravovaná premiéra inscenace Být či nebýt.... Kladete si, v této fázi zkoušení, také tuto otázku? Jabek

Tuto otázku si kladu celý život...v souvislosti s touto premiérou si ji samozřejmě kladu mnohem víc!

* Na Špinara se čeká... tedy vždy nové nápady, nová řešení, výklady - prozradíte něco na novou inscenaci ve Stavovském divadle? Krl45

Je to především crazy komedie z hereckého prostředí, s úžasnýmy gagy a situacemi...je také pikantní v tom, že se děj odehrává za druhé světové války a herci, kteří hrají herce, budou muset překonat nejednu nástrahu nacistické moci...

* Viděla jsem před pár lety Valmet. Existuje ještě? Alena

Valmet už se dlouho nehraje...ale mám pro Vás dobou zprávu - budu tento text znovu zkoušet, tentokrát v brněnské Redutě a už se moc těším...s tím desetiletým odstupem...

* Občas vaše věci v sobě mají dost patos. Máte k tomu sklon i v normálním životě? Roman

Mám rád dobrý a příhodný patos...bohužel tomu moc doba a především česká mentalita nenahrává...

* Koukala jsem ve vašem životopise, že jste se účastnil workshopu v Epidauru. Jaké na to máte vzpomínky? A jaký máte vztah k antice? Gábina

Byl to skvělý pobyt!!! Antiku mám hodně rád, ale zároveň k ní mám velký respekt...je těžké to režírovat...

* Na čem teď pracujete kromě Být či nebýt? Dáváte si odstup mezi dalším projektem, nebo se Vám práce překrývají. Eva

Překrývají se neustále, pořád vlastně na něčem pracuji...i když po premiéře Být mám měsíční pauzu a nic nezkouším...zaplatpánbůh!

* Vojcek vám přinesl docela věhlas, ale lidi to moc nebrali. Jak na něj vzpomínáte? Pavel

Vojcek byl takový malý zázrak, uvědomuju si, že už se možná nikdy nic takového nebude opakovat...Co se diváckého zájmu týče - Vojcek není nikdy divácký, protože na diváka útočí, obnažuje...

* Každý v umělecké branži má svou životnost. U tanenčíků je podmíněná zejména fyzicky, operních sólistů hlasem a dechem... U činoherců se říká, že mohou hrát i na smrtelné posteli... Řečeno s nadsázkou. Jak jsou na tom podle Vás režiséři. Dostaví se, dostavuje se určité vyhasnutí, útlum invence? Díky. K.

Něco takového, jako vyhasnutí hrozí určitě každému, zatím si to moc nepřipouštím...až to přijde, tak to přijde...

* Letos prý budete režírovat na Hradě. Už máte nějakou zkušenost z režírování venku? Vybíral jste si titul sám nebo vám byl dán? Petr, Pha3

Nikdy jsem ještě venku nic nezkoušel...tak uvidíme. Titul jsem si nevybral, ale každopádně mě tahle komedie zajímá!

* Neznám nikoho, komu by Vojta Dyk alternoval v Kauze Salome. Asi mu termíny nevycházejí. Ale napadlo mě - hrál to vůbec někdy? Nebo tam nakonec nenastoupil? Lenka

Hrál to jednou, na premiéře (ale té druhé)...bohužel už na to nemá čas...

* Dane, jaké byly tvé divadelní začátky? Lída, Mělník

Začal jsem s divadlem poměrně pozdě - až v 19ti letech, navštěvoval jsem tehdy herecké kurzy Jiřiny Steinmerové...a úplně jsem se do divadla zamiloval...pak už jsem se dostal na DAMU, kde jsem strávil dohromady 10 let...

* Nemáte chuť si zarežírovat jiný divadelní žánr, třeba operu? Robert

Velmi po tom toužím...a už se něco rýsuje...

* Jak probíhá vaše spolupráce s dramatikem Petrem Kolečkem. Hádáte se? Iva :)

S Petrem se nikdy nehádáme...spíš se tak provokujeme...Pracujeme vždycky velmi rychle a pak zbývající čas strávíme takovým kamarádským pokecem...

* Dobrý den,je šance,že byste něco inscenoval v Plzni? Oslovil vás např. Jan Burian? Jinak mě mrzí, že Vojcek měl tak brzy derniéru.Inscenace pro mě byla velmi syrová až mrazivá a představení na mě působilo skoro jako noční můra.Rozhodně se mi dostalo pod kůži. Byla bych ho ráda viděla s delším časovým odstupem...

Ne, Jan Burian (můj ročníkový pedagog) mě nikdy neoslovil...po pravdě nevím, zda by se moje divadelní přemýšlení do Plzeňského divadla "vešlo"...Každopádně díky za vaši reakci na Vojcka...

* Dane proč jsou v dnešní době oblíbenější klasická divadla středního proudu a ne experimentální divadla s jiným způsobem tvoření? Nemyslíš si, že lidé raději preferují jednodušší inscenace a divadelní ztvárnění, kde mají jasně řečeno proč to tak je, jak to skončí, než hry u kterých musí přemýšlet? Radek / Háje

To je věc každého...v mém případě to naprosto neplatí...já chodím do divadla přemýšlet, ne relaxovat...divadlo je aktivní zážitek a aktivním by měl být rozhodně i divák!!!!Co se týká klasiky...někdo má rád takové divadlo a někdo jiné...mě například baví klasika vyložená, interpretovaná a když je v kamenném divadle, je to pro mě zážitek!

* Velmi by mě zajímalo, co Vás přimělo k odchodu z pozice kmenového režiséra Divadla na Vinohradech. V tisku se o Vašem odchodu psalo, ale žádné zdůvodnění jsem nenašel. Souviselo to snad s odlišnými představami o dalším směřování? Nebo to byly jiné důvody? Pokud nemůžete být úplně konkrétní, spokojil bych se alespoň s náznakem. Díky, Pavel

To je prosté...divadelní směřování v Divadle na Vinohradech nebylo žádné...hned jak jsem to pochopil, odešel jsem...

* Proč jste se dal na režii? Myslím, že byste docela dobře uspěl jako herec (viděl ajsem vás ve věcech z DISKU). batek

Režie je mnohem svobodnější, komplexnější a hravější! Navíc jsem ztratil touhu jakkoli exhibovat...

* Vím, že např. Jan Mikolášek má dvorního scénografa a kostýmního výtvarníka Marka Cpina. Máte také vy někoho takového mezi scénografy, s kým se vám dobře spolupracuje a máte podobný pohled na výtvarné pojetí inscenace? Díky Magda

Pracuji konstantně se čtyřmi scénografy: Henrich Boráros, Linda Boráros, Lucia Škandíková a Iva Němcová...

* Dane, nevíš proč se hrál tak málo Domeček u matky kapavky? Ivana

Palác Akropolis je prostor, který produkčně příliš nefungoval...což se bohužel podepsalo i na kvalitě inscenace...jsem rád, že se to stáhlo!

* Občas je vám vyčítáno, že dáváte přednost formě před obsahem. Souhlasíte s tím? Oldřich

Nikoli! Herec je v mých inscenacích vždy na prním místě! Z formalismu jsem zřejmě osočován proto, že v českém divadle obecně forma dost pokulhává...

* Už se rýsuje obsazení hlavních rolí Zkrocení zlé ženy na Letních shakespearovských slavnostech?

Ano, ale nemůžu ještě prozradit...listujte na stránkách Shakespearovských slavností, vše se včas dozvíte...

* Láká vás film? Hanes

Zatím moc ne, je to jiná disciplína...

* Pčítá se ješte v a studiu Rubín s uvadením hry Homo06? Bylo to fajn, mělo to úspěch, bylo vyprodáno. Vojtěch Dyk je asi velmi vytížený, ale třeba by se to domluvit dalo. divaky by si to určitě našlo.

Obávám se, že s Homo 06 je definitivně konec...nedají se dát dohromady termíny...mrzí mě to...

* Už se Vám ten divadelní zeměpis hodně zaplňuje - Ostrava, Praha, Brno... Kam ještě máte namířeno?

Budu režírovat kdekoli, kde mi nabídnou přijatelné podmínky...je ale pravda, že na tyto štace jsem si už zvykl a je pěkné vracet se zpátky...

* Máte toho v divadle hodně. Stačíte se věnovat ještě něčemu jinému. Nebo to osobní život odnáší? Tereza

Popravdě, nedokážu moc oddělit svoji práci a osobní život...je to asi daň tomuto povolání...rozhodně si nestěžuju...samozřejmě, že na to, na co chci, si čas najdu vždycky...nejvíc to odnáší asi moje rodina...

* Režírujete po celé republice, na malých i velkých scénách. Jaké prostředí je vám nejbližší? Dana M. Zlín

Miluju změny, takže mi tento rytmus naprosto vyhovuje...ale musím říct, že velké kamnenné scény jsou mi asi nejblíž...

* Vážený pane Špinare, vedle vlastních dramatizací režírujete i klasické hry v "moderním kabátu" (Marie Stuartovna, Lakomec, Heda G., Vojcek a další). Jsou Vám přímo texty nabízeny nebo si je vybíráte sám a proč? Pro mne mají Vaše režie těchto textů logický význam (což se ne všem režisérům, kteří se snaží přinést jiný pohled na text, daří). Řada diváků bývá občas znechucena touto modernizací, sám jsem jich několik na Stuartovně (viděno 2x) zažil. Čím si tento postoj diváků vysvětlujete a neodrazuje Vás to občas od některých inscenačních záměrů? rogger

Vždycky budu dělat to, co cítím, takže na diváky se příliš neorientuju...To, proč jsou modernizace klasických děl a vůbec uvádění těžkých témat pro většinu diváků nestravitelné souvisí s tím, že divák se chce v divadle pobavit, nepřemýšlet, chce si tam odpočinout...myslím, že pro takový druh diváka svoje inscenace nedělám.

* Chodíte rád do divadla na jiné režiséry? Milena, Pha10

Ano, ale vybírám si...jsou jména, která mě zajímají...a jsou jména,která mě nezajímají...

* Racek v kladenském divadle je výborný! Škoda, že nezaujal více tamních diváků.

Ano, je to škoda...ale takový je život...

* Myslíte, že je dnes něco z českého divadla světové? Eva, Brno

Ano, ale určitě to nehrozí v mainstreamovém divadle...tam je to spíše zoufalé...podmínkami i výsledky

* Máte nějaký režijní vzor ve starší generaci? Mirek, Ostrava

Nebeský, Pitínský...

* Chodíte také někdy do divadla jako divák? Pokud ano, zajímá vás jen činohra a nebo třeba i opera, balet...? Lina

Nejvíc mě baví opera, ale ne ta místní...tady chodím v podstatě výhradně na činohru...

* Vím, že je to Vaše soukromá věc, ale jste zadaný či volný? :)

.....

* Máš chuť někdy s divadlem seknout? Lukáš, Pha10

Málokdy...spíš si užívám, že to můžu dělat a že se tím můžu živit...

* Zjistila jsem, že po čase se všichni režiséři začnou opakovat. Nebojíte se, že se vám to taky stane? Hana V. Ostrava

Myslím, že režijní cesta se promítá do hledání nějakého rukopisu... někdo tomu říká opakování se...

* Co teď čtete? Jitka

Momentálně spoustu divadelních textů...poslední kniha byla BYLY JSME TAM TAKY od Šimkové - doporučuju...

* Současné hry nebo klasika? Miloš, Brno

Oboje, když mě to nějak zaujme...

* Proč už později nehrála v Zimní pohádce Petra Výtvarová? Byl mezi oběma představitelkami velký rozdíl? Lukáš

Rozdíl je vždycky, každá to hrála jinak - ale obě velmi dobře...Tuším, že Petra otěhotněla...

* Dane, myslíš si, že se dá divadlem publikum ovlivnit? Olga, Most

Ano, ale chce to čas...já už to patrně nezažiju...

* Kdy a jak jste prvně přičichl k divadlu? Jitka, Mělník

V 19ti letech na kurzech herectví u herečky Jiřiny Steinmerové...

* Na kterou z inscenací vzpomínáš nejraději a které si nejvíc ceníš? A byla naopak nějaká, která se podle tebe vyloženě nepovedla? Lukáš, Pha-2

Nejraději vzpomínám na Vojcka a Bratry Karamazovi...Vyloženě se bohužel nepovedla inscenace Domečku pro buzničky...A u Zimní pohádky jsem se taky dost trápil...

* Proč jsi se rozhodl, že budeš inscenovat Být či nebýt...? Martin

Protože je to nesmírně půvabná, zábavná a inteligentní komedie z divadelního zákulisí...Je úžasné zabývat se dva měsíce věcmi, které bytostně znám ze svého přirozeného prostředí...

* Která inscenace od jiných tvůrců vás v poslední době zaujala? Radmila

Je to vždy na Festivalu německého jazyka...LULU na Vinohradech byla geniální!!!!Jinak mě moc baví inscenace od Mikuláška(Korespondence V+W), Nebeského a Pitínského...

* Dostal jste se už do situace, kdy jste na zkoušce nevěděl, jak dál a musel to před souborem uhrát? Zdeněk, Karviná

Ano...ale většinou řeknu, že nevím jak dál...pravdomluvnost a upřímnost v těchto situacích fungují nejlépe...

* Jak přesvědčíš soubor, že ty jsi ten správný režisér? .) Roman

Ve chvíli, kdy sedím s herci na první čtené, už nemají příliš na výběr...Snažím je každopádně strhnout pro to, čemu věřím...někdy se to daří víc, někdy méně...

* Je nějaký pro vás obzvlášť atraktivní činoherní titul, který toužíte režírovat? Věra, Budějice

Hamlet, Úklady a láska, Radůz a Mahulena...už jich moc není, svoje sny jsem si splnil během posledních tří let...Teď mě baví nacházet si nějaký vztah k titulům, která mi divadla nabízejí...

* Vzpomínáte si ještě, kdy jste poprvé viděl divadlo, a jaký to byl pro Vás zážitek? Květa

Ano...byl jsem na divadle se školou, nepamatuji si, co to bylo, ale vím, že jsme dělali hrozný bordel a že na začátku druhé půlky vystoupil vystresovaný herec a vynadal nám...Jak mu teď rozumím!!!!!

* Dane, jakou zkušenost máte s publikem? Rozumí Vám „Vaše“ publikum? Máte pocit, že s publikem můžete vést dialog? A zajímá Vás vůbec jeho reakce? Ivan

Publikum mě velmi zajímá, bohužel ale žádné "své" publikum nemám...jsou to spíš ve velké většině naštvaní lidé, kteří nechápou, proč by měli během představení zapínat mozek...

* Co považujete za svůj zatím největší úspěch? Kamil

Že můžu dělat to, co miluju a ještě z toho být živ!

* Dane, snažíte pochopit každou postavu? Hanka

Ano...to je moje práce!:)

* Dane, hlavní vaše přání do budoucna? Martina

Dělat dál divadlo!

* Vážený Dane, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Dekuji...

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

prosinec 2011

Jiří HAVELKA

12.12.2011
Jiří
HAVELKA

 

reklama

Zakleté dámy (Činoherní klub)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor