NETHOVOR - detail
Petra
TEJNOROVÁ
* 1984
Tábor
ČR
Režisérka PETRA TEJNOROVÁ vytváří jak pohostinské režie, tak vlastní projekty. Zkoumá rozličné možnosti vztahu mezi hercem a divákem, experimentuje s fyzickým a dokumentárním divadlem, divadelními konvencemi a novými médii. V autorských projektech klade důraz na kolektivní tvorbu, devising methods a procesuálnost – vnímání představení jako jedinečné události. Ve svých předcházejících projektech jako byl například TimING pro Novou scénu Národního divadla, nebo LIFE show v divadle Archa, pracovala s novými technologiemi, videem, živým přenosem z ulice do divadla. Natočila taktéž dva krátké filmy, proto je její současná práce s žánrem LIVE CINEMA a novými technologiemi jasným pokračováním směru, který se již dříve v jejich režiích objevoval. Spolupracovala s Novou scénou ND, Dejvickým divadlem, HaDivadlem, Divadlem Alfa nebo Minor, RoxyNod, Ponec, Disk, s Divadlem Alfréd ve dvoře a prostorem Alta.
Petra TEJNOROVÁ - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 25.5.2015
* Vážená Petro, velmi srdečně Vás vítáme u druhého on-line rozhovoru. Můžete našim čtenářům prozradit - jaký byl Váš dnešní den a co Vás případně ještě čeká? Redakce
Přeji hezký den čtenářům tohoto portálu a děkuji za druhé pozvání. Můj den bude jistě pokračovat v adrenalinovém tempu - stejně tak, jak začal. Čeká mě ještě pár pracovních schůzek a večer koncert.
* Jak vypadá budoucnoust inscenace Erekce srdce?
Ve čtvrtek 4. 6. nás v Disku od 19:30 čeká derniéra. Ale doufejme, že se ještě v říjnu a v listopadu příští sezóny inscenace na repertoáru divadla Disk objeví. Takže budoucnost je taková, kdo EREKCI SRDCE neviděl, musí na derniéru - a kdo nestíhá ani tu, tak ať sleduje program divadla DISK v říjnu/listopadu 2015. Stát se členem FB skupiny EREKCE SRDCE znamená, že můžete sledovat osud inscenace v nejčerstvějších aktualitách a dozvíte se o všem jako první.
* Bude se ještě váš live cinema projekt Nevina reprízovat? Rád bych to viděl znovu :-)
Jedinečná možnost, která se nebude v blízké době opakovat, je červen (23. 6. od 21h a 24. 6. od 19h)- na pražském Výstavišti v Holešovicích. Hrajeme v rámci Pražského Quadriennale - unikátní živé výstavy světového divadla a scénografie. Lístky lze koupit přes nevina.fikket.com/
* Kolik lidí se podílelo na vzniku Neviny?
Strašně moc. 14 herců, 3 kameramani, 1 střihačka, 1 scénograf a jeho 4 asistenti, 3 produkční, moje asistentka režie a dramaturg v jednom, a nespočet kamarádů a dobrovolníků…
* Můžete mi jednoduše vysvětlit co to je live cinema a v čem ho vaše inscenace "Nevina" využívá?
Nevina pracuje s některými principy žánru LIVE CINEMA. Divadelní akci snímají tři kamery, které obraz přenáší do střižny, ta komponuje vše na plátno - a vy vidíte naživo sestříhaný film. Live cinema je tedy živé kino, projekt NEVINA propojuje filmovou a divadelní řeč v jeden celek – divadelní film či filmové divadlo.
* V pondělí 25.5. - tedy dnes - začíná na KALD DAMU klauzurní festival s názvem Proces, můžete mi prosím doporučit, na co se můžu jít podívat? Vaše osobní tipy?
Určitě je dobré, když si tenhle „klauzurní maraton“ dáte celý. Je to zajímavá mozaika všech alternativ v procesu, které se tento půlrok na škole dělaly. Uvidíte výstavy, malé inscenace a otevřené hodiny všech studentů herectví, scénografie a režie. Vzhledem k tomu, že jsem vedoucím současného čtvrtého ročníku, tak mohu vřele doporučit koncert kapely BIG HEARTS – dnes 25. 5. od 21h, pak 26. 5. od 19:30 v Disku BECKETTOMOTIVE, což je autorská absolventská inscenace, která vznikla pod taktovkou slovinského loutkáře a hudebníka Matiji Solce. A 28. 6. se od 16h a 19h v nedivadelním prostoru ORCO VLTAVSKÁ odehraje inscenované čtení textu I. Vyrypajeva KYSLÍK, to jsem už viděla, takže mohu doporučit…
* Se studenty DAMU jste opět nazkoušela autorskou inscenaci, před několika lety to byla inscenace My funny games… ale vaše absolventská inscenace nebyla autorská, pracovala jste s pevným textem od Shakespeara (Titus Andronicus). Je pro vás teď inspirativnější autorské divadlo, než předem daný text?
Inscenace My funny games, ale i Erekce srdce byly založené na metodě „devised theatre“ a principech kolektivní tvůrčí práce. Autorská inscenace vzniká během samotného procesu zkoušení, to je rozdíl od inscenací, které vychází z již existujícího scénáře nebo dramatického textu. Při „konvenčním“ způsobu zkoušení si režisér hraje s interpretacemi, ale nakonec je jejich cílem podat svojí verzi zvoleného textu. Při autorském zkoušení je první den pro celý tým velký krok do neznáma. Ano, může se stát, že existuje představa výchozího bodu – fragment textu, otázka - od kterého se celé zkoušení odvine, ale v této fázi si nikdo nedokáže představit, jak bude finální tvar vypadat. Takže věci jako je scénář, struktura, forma atd. - je potřeba teprve vytvořit. Je to samozřejmě velký risk, který v sobě nese výzvu, ale i prostor pro zábavu, příležitost zkoušet si a hlavně hrát si. Záchvěvy vzrušení z neznáma, dobrodružství a uspokojení z tvorby - pevně věřím, že je to doslova vzrušující způsob práce. Ovšem ne ten jediný!
* Kdy se hraje MODROVOUS/SUOVORDOM v Dejvickém divadle? Nenašel jsem termín na webu divadla. Děkuji M.
Už nehledejte dál, Modrovous měl derniéru - bohužel - hrál se pět a půl roku.
* Jak vnímáte učení herectví na Damu? Máte nějaké speciální postupy?
Učím na Katedře alternativního a loutkového divadla, takže jde o herectví v alternativních divadelních formách. Divadlo pohybové, taneční, loutkové, nový cirkus, site specific, autorské a umění performance. Vlastně opak interpretačního - i když zkušeností s textem a interpretací si studenti prochází taktéž - ale velmi okrajově. Jenomže to je taková trochu zjednodušená definice alternativy. Alternativa se neustále proměňuje - takže zkoumá své hranice a vymezení, tudíž musí být herci KALD otevření hledání na nepojmenovaném poli, musí umět riskovat, improvizovat - a teď myslím obě polohy improvizace, tedy improvizaci jako cestu k vytvoření materiálu, ze kterého se pak inscenace skládá, ale i improvizaci okamžitou, kde víte, že tvoříte i „produkt“, který divák s vámi rovnou sdílí. A když už tady píšu o sdílení, tak je potřeba zmínit hlavní slovo a tím je HRA. Herci musí umět rozehrát, hrát si sami se sebou, hrát s diváky - komunikaci brát jako hru atd. Herectví je tvořivá a vědomá existence v prostoru s diváky a zároveň by herectví nemělo být izolováno od ostatních složek. V praxi budou studenti vystaveni protichůdným nárokům, vždy si představuji, zda jsou alespoň základně připraveni - nebo si prošli zkušeností, jak fungovat u jiných režisérů a skupin, které spadají pod pojem alternativa. Zda by třeba dokázali vytvořit i svůj vlastní autorský projekt. A zda budou schopni i v budoucnu pokračovat ve „studiu herectví“ a v procesu hledání esence herectví skrze své další existování …
* Prozradíte, zda chystáte opět nějaký workshop? Jeans
V dohledné době ne. Aktuální informace o možných workshopech budou na webu sdružení SKOK! nebo sgt.tejnorova.com
* Dobrý den, jak moc je těžké složit autorskou koláž pocitů, situací, nápadů, emocí do jednoho celku? Jak se to dělá? Jaké postupy využíváte?
Nedá se to moc generalizovat, liší se to projekt od projektu. V každém případě chcete, aby výsledný tvar komunikoval s publikem. Musíte si také uvědomit, že pracujete s časem. Např. řešíte první okamžik, kdy herci předstoupí před diváky a taktéž poslední okamžik. Stejně tak však řešíte celé představení, protože - na rozdíl od scénáře - představení existuje pouze v okamžiku, kdy se na něj díváte. A pokud dokážete jednotlivé části celého kusu dostat do takové návaznosti, že cokoli se stane, tak to vyvolává pocit, který se blíží řeči – ačkoli tam žádná řeč není - tak to je ideální.
* Od kdy pracujete s videem a technologiemi? Váš fanoušek Vašek
Od projektu "Osobní anamnéza – v roce 1989 mi bylo pět let" - tedy společně s dokumentárními prvky jsem začala pracovat také s audiovizuálními prostředky, technologiemi a novými médii. Nebylo to žádné rozhodnutí následovat módní trend, ale přišlo to s konkrétním projektem. Ale zas to neznamená, že od té chvíle pracuji jen s technologiemi. Mám i projekty a inscenace, kde nejsou žádná nová média nebo audiovizuální prostředky.
* Zdravím vás, Petro! Během projektu IDENTITY MOVE jste byla také v Poznani, každá skupina z projektu měla své lektory a konzultanty, kdo byl tím vaším v Polsku?
Prvním koučem byl Keith Hennessy. Kanadský tanečník a choreograf žijící v San Francisku. Dalším koučem byl Peter Pleyer, bývalý německý herec, který působil jako tanečník a asistent u choreografky Yoshiko Chuma v New Yorku a u Marka Tompkinsona v Paříži. Různé meditační techniky a techniky chanellingu s námi dělal spirituální učitel Kanaďan William Yensen.
* Co je ten devising?
Doslovně je to navrhování divadla, objevování divadla tím, že ho dělám, že ho zkouším. Je to tvorba bez předem určeného postupu. Dost se ztotožňuji s pojetím britské skupiny Forced Entertainment, která o devised theatre mluví jako o hledání scénického tvaru na základě skupinové spolupráce.
* Dobrý večer, Pokud by existovala možnost se znovu rozhodnout, šla byste opět na DAMU?
Asi ano, šla bych tam znovu, určitě by mě lákal současný systém výuky na KALDu.
* Hrají ve vašem filmovém představení nějací známí herci?
Myslíte NEVINU? Tak tam hraje například Vanda Hybnerová, Petr Vančura, Ondřej Rychlý a spousta nadějných začínajících herců...
* Vážená Petro, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce
Děkuji moc za otázky. A snad někdy příště - třeba osobně na NEVINĚ v červnu na PQ. Přeji všem hezký večer.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
prosinec 2012
12.12.2012
Zuzana
MAURERY
19.12.2012
Jiří
KLEM
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.