zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Vratislav

KŘÍŽ

Vratislav KŘÍŽ

* 1901

Praha

ČR

Je absolventem pražské konzervatoře. Po čtyřech letech působení v opeře Státního divadla v Ústí nad Labem byl angažován v roce 1987 jako sólista opery Národního divadla v Praze. V průběhu uplynulých sezón zde vytvořil řadu význačných rolí jako např.: Tomskij, Evžen Oněgin, Enrico, Posa, Marcell, Figaro, Escamillo. Z českých oper Budivoj, Tomeš, Bohuš, Přemysl aj. Ve Stavovském divadle se představil jako Don Giovanni a Guglielmo.

Vratislav KŘÍŽ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 23.4.2003


* Vážený pane Kříži, můžete přiblížit, jaký byl Váš den? Redakce

Dnešní den začínal pro mě docela netradičně - dcera šla na odběr krve, ale já jsem se musel rozezpívat. Po Velikonocích jsem relaxoval.

* Vaše spolupráce s americkým klavíristou zahrnuje i zpěv country?

I když klavírista Edward Eigner je z Texasu, což Vás asi vedlo k této otázce. Country - táborový písně si samozřejmě rád zazpívám s kamarády u ohně, ale v tomto případě jde hlavně o prezentaci české písňové a operní tvorby, našich klasiků, které o country mnoho nevěděli.

* Nechtěl jste někdy být hajným?

Víte, že chtěl, a kolikrát. Doma máme jezevčíka, což by se hodilo, kromě toho rád chodím do lesa a na houby. Jako hajný bych si mohl revír důkladně obšlápnout. :-)

* Na jakou operu byste mě pozval - co s načatým večerem? Karla

Tak je pár oper, které mám opravdu rád, ale ze všech nejvíce Dona Giovanniho. Pokud nevíte co v sobotu s načatým večerem, tak se můžete přijít podívat do Stavovského divadla, ve kterém zpívám.

* Sedí Vám role Dona Giovanniho i v civilním životě?

Kterému muži, jenž má rád život, by neseděla?

* Říkal jste někdy, že se může hlas rozladit podobně jako nástroj. Můžete toto přiblížit?

Hlas se špatným zacházením může "rozladit", proto je dobré u zpěváků, kteří mají pár sezón za sebou, na hlase stále pracovat a mít hlasového poradce, případně pravidelně cvičit, trénovat.

* V čem podle Vás spočívá krása operního zpěvu? Jana z Děčína

Zpěv jako takový je dle mého nástroj, jehož barva může posluchače chytnout za srdíčko, a to jak v dobrém, tak i zlém, tedy vyvolat radost nebo smutek.

* Budete zpívat také v připravované inscenaci opery o hokejistech z Nagana? Hokejista

To zatím ještě nevím, i když jsem byl při tom, když se hokejisté z Nagana vrátili, a zpíval jsem jim na Staroměstském náměstí hymnu. Pro mě to byl opravdu nezapomenutelný zážitek, pravděpodobně si již nikdy nezazpívám pohromadě s více jak sto tisíci lidmi. Nádherná atmosféra, po jedné straně stál Dominik Hašek, z druhé Jaromír Jágr.

* Ktorý choreograf a v ktorej inscenácii chcel od vás najťažší "pohybový" výkon? Luboš, Bratislava

Je pravda, že co se týká tance jsem trochu dřevěnější, ale v době zkoušek inscenace Romeo a Julie, kterou režíroval Josef Bednárik, si na mě vynyslel, že jako Merkucio budu jezdit na kolečkových bruslích a současně zpívat, což by mě nevadilo. Na škole jsem absolvoval asi dva roku krasobruslení na ledě. Oproti tomu, ale kolečkové brusle jsou o něčem jiném, zvláště na prknech v historické budově Národního divadla. Zkuste si do toho zpívat. Musím říci, že árie Merkucia je ještě těžší a rychlejší než árie Giovanniho - Šampaňská. Vždycky jsem si připadal jako bych absolvoval volnou jízdu v exhibici na ledě. (Do toho pouštěli ještě suchý kouř...)

* Vadí ti příliš hereckých akcí v opeře? Vlasta U.

Ne, naopak. Myslím si, že pohyb, svým způsobem, zpěv uvolňuje. Pokud ovšem nemusít bruslit.

* Jezdíte rád na hory? Případně které? Jana

Přiznám se, že na hory v zimě jezdíme málo. To víte, operní zpěvák...

* Kam sa chodievate rozospievať? Do divadla, do lesa alebo do vlastného štúdia? O.T.

Většinou se rozezpívávám doma. To potom v divadle řvu jak na lesy, což samozřejmě není dobře, ale to si uvědomím až ve svém domácím studiu.

* Přijal byste například roli v muzikálu? Klára

Pokud by to byla role, která by se mi líbila a zaujala by mě, tak proč ne.

* Ocitli ste sa medzi hokejistami len náhodou alebo ste fanúšik tohto športu? Myslíte si, že tento rok na MS bude česko-slovenské finále? A váš tip na víťaza? Dušan

Jsem velký fanda hokeje. Samozřejmě bych rád viděl ve finále Česko - Slovensko, už z toho důvodu, že bych pak mohl zpívat obě hymny, jelikož jsem se s panem trenérem Lenertem domluvil, že v případě finále bych náš tým přijel podpořit.

* Jak vzpomínáte na Vaše vůbec první veřejné pěvecké vystoupení? Karel B.

Když jsem sloužil na vojně v AUSu, tak jsme mohli hostovat v divadlech. Dostal jsem nabídku na Evžena Oněgina v Ústí nad Labem. Před mojí premiérou jsem měl službu v kasárnách, tudíž jsem se moc nevyspal. Vyrazil jsem brzo ráno na autobus. Cestou mě ovšem ve městě zastavila vojenská hlídka a odvedla mě na posádku, z důvodu nepředpisově dlouhých vlasů. Začal jsem jim vysvětlovat, že jsem z AUSu a mám vystoupení v Ústí. Oni na mě - "Evžen Oněgin? Čo to také. My vás zavřeme až zčernáte. I na húsle zahráte."... Naštěstí jsem na housle hrát nemusel, akorát mě ostříhali dohola. Autobus jsem stihl na poslední chvíli a v divadle v Ústí mě nemohli poznat. Naštěstí mě dali paruku. Do reálu jsem se dostal až v polovině představení. Pamatuji si dnes pouze pokyny dirigenta - kdy mám začít zpívat, zrychlit, zpomalit. Takové bylo mé první zpívání. Docela se dívím, že mě potom nabídli v Ústí nad Labem angažmá.

Nethovor

* Jak relaxuješ? Eva :)

Na chatě zahradničením a sportem.

* Vedete si důkladnou evidenci Vašich vystoupení v jednotlivých rolích? Kolikrát jste již zpíval například roli Přemysla? Iveta

Bohužel nevedu. Zatím žiju přítomností. Doufám, že si role budu moc ještě v budoucnu zazpívat víckrát, a to je pro mě to hlavní. Na nějaké vzpomínání je zatím dost času.

* Co je ti bližší inscenace nebo koncertní vystoupení? Tom

Oboje dvoje má své. Osobně se cítím lépe na jevišti v roli.

* Sú si bratislavská a pražská inscenácia Dona Giovanniho aspoň trochu podobné? Mohli by ste bez problémov vstúpiť z pražského naštudovania do bratislavského? Gregor

Pražské nastudování se dá řící, že je vyloženě klasické. Kdežto slovenská je v režii Jozefa Bednárika, tedy moderní. Jelikož už Giovanniho zpívám v páté inscenaci, myslím, že by to neměl být problém.

* Který z písňových cyklů zpíváte nejraději? Pavla

Z písňové tvorby nejraději zpívám Biblické písně od Antonína Dvořáka.

* Používáš doma internet? Jitka

Začínám se učit ho používat, protože kromě mě a našeho psa jezevčíka už celá rodina internet ovládá.

* Jsi už závislý na divácích? Šárka

Je dobré, když nastane určité spojení mezi hledištěm a jevištěm, představení má pak lepší atmosféru a nás, i když se vždycky snažíme, tak nás více baví a těší.

* Navštěvuješ také činoherní představení? Jak často? Zdena-Ostrava

Rád chodím do menších divadel, nejčastěji Činoherní klub a Ypsilonka, kde mákm spostu kamarádů mezi herci. I pro mě, co se týká herectví, je to velká zkušenost.

* Ve které roli jste vůbec poprvé vystoupil na jeviště ND? Vzpomenete si na Vaše tehdejší jevištní partnery? Jitka z Budějic

Poprvé jsem v ND hostoval v opeře Sergeje Prokofjeva - Zásnuby v klášteře, kde jsem zpíval roli Ferdinanda (rok 1987). Spolu se mnou začínal hostovat Štefan Margita a celá plejáda kolegů, mimo jiné paní Ivana Mixová, Libuše Márová, Jitka Soběhartová, z pánů Mirek Fridlewicz, Jaroslav Horáček, Karel Petr, Václav Zítek a další.

* Jak snášíte na jevišti být nalíčen? Pudřenka

Opravdu až na vyjímky se na jevišti nelíčíme, případně velmi málo. V současnosti ani žádnou paruku nemám. Dá se říci, že vše je dost civilní.

* S jakým druhem lidí je vám nejlíp?

Samozřejmě s těmi, s nimiž si člověk nejlíp rozumí a má je rád. Pro nás "maryjášníky" je příjemné, když je dobré obsazení na operu, abychom si mohli před představením dát dobrou maryáše.

* Jaké jsou tvé nejbližší plány? Aleš

Zpívat a hrát v divadle role stále tak, aby se vám posluchačům líbily. Doufám, že tak na operu nezanevřete a rádi se budete vracet.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2013

BOROVEC

21.10.2013
Petr
BOROVEC

 

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor