zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Petr

KOLEČKO

Petr KOLEČKO

Narodil se v roce 1984 v Broumově. Vystudoval dramaturgii na pražské DAMU. V roce 2008 absolvoval stáž v londýnském Royal Court Theatre. Intenzivně se věnuje dramatickému psaní pro divadlo. Jeho hra SOUMRAK BODŮ, inscenovaná na DAMU v roce 2006, získala cenu děkanky DAMU. Hru rozhlasově zpracovala stanice Vltava v roce 2007. Hra BRITNEY GOES TO HEAVEN (2006), inscenovaná v Divadle Petra Bezruče, byla přeložena do polštiny a angličtiny. Polský překlad hry měl scénické čtení v roce 2007 v krakovském divadle Pod Ratuzsom, kde byla hra na jaře roku 2008 uvedena. Hra se letos na začátku prosince také dočkala scénického čtení v New Yorku v rámci projektu Immigrants' Theatre. V Disku se hrála jeho hra LÁSKA VOLE. Dramaturgicky spolupracoval s režisérem Tomášem Svobodou na inscenaci Dürrenmattových FYZIKŮ v Moravském divadle v Olomouci a nedávno s ním připravil autorskou inscenaci ZLATÝ PRSTEN Jana Třísky v A studiu Rubín podle původního společného scénáře. Byl uměleckým šéfem ve Středočeském divadle Kladno (JAROMÍR JÁGR, KLADEŇÁK).

Petr KOLEČKO - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 23.4.2014


* Vážený Petře, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, dnešní den pro mě nebyl moc typický, protože jsem měl včera premiéru mé hry Buchty a Bohyně v Brně, opil jsem se tam do rána, takže jsem ráno horko těžko stihl v kocovině vlak v 10 39, do Prahy, kde jsem horko těžko stihl pracovní schůzku o nějaké televizní práci a z té jsem utíkal domů, abych stihl tento rozhovor.

* Jsi ještě spjatý s divadlem Kladno? Jiří

Už dva roky ne v zaměstnaneckém poměru, ale máme stále přátelské vztahy, napsal jsem pro ně Vinnetoua a budu psát pro divadlo Lampion vánoční pohádku.

* Nechystáš se napsat nějaký román? Dita, Most

Zdravím do Mostu. Odtamtud je moje žena. Je to opravdu krásné město :-)). Párkrát jsem o tom přemýšlel a možná v důchodu to zkusím. Napsali jsme akorát s Prušinovským knihu Okresní přebor, takovou jako dramatizaci toho filmu, ale nazvat to románem by bylo dost nadnesené, myslím.

* Není práce na nekonečném seriálu únavná? Například Život je pes? Lída, Kladno

Tohle je nějaká mýlka. Život je pes už nepíšeme hodně dlouho. Já se naopak takovým těm dlouhohrajícím seriálům po jisté nedobré zkušenosti spíš vyhýbám. Raději píšu uzavřenější série.

* Můžeš prozradit jak takový seriál vzniká? Schání se nejdříve peníze a pak se píše nebo naopak? Radek, Brno

Nejdřív se napíše takzvaný setup, to je asi pětistránkový dokument s popisem postav, nějakého dlouhodobého děje, stopáže a zamýšleného žánru. Spolu s tím se většinou píše jeden pilotní scénář. Na základě toho se to už dá schválit do výroby a pak se začnou řešit peníze. Ovšem zažil jsem i, že se dělal celý vývoj (napsaly se všechny scénáře) a pak se to nakonec nenatočilo. To je samozřejmě placené, ale netočí se to.

* Dobré odpoledne, podle čeho vybíráte herce či herečky do jednotlivých rolí? Martin

Musím říct, že do toho nemůžu moc mluvit. Spíš to vybírá režisér. Já na to ani nemám moc čuch, kdo to má hrát popravdě.

* Jak dlouho se věnujete režírování? Jana

Jano, já nerežíruji, sedím jen doma a píšu.

* Pane Kolečko, jaké divadlo máte rád? Miroslava, Pardubice

Paradoxně nebo možná ne paradoxně já moc nevyhledávám typ divadla, který sám dělám. Spíš obdivuji věci, které bych sám nedokázal. Do divadla moc často nechodím svobodně, většinou jdu na kamarády z nějakého zištného důvodu nebo protože musím. Ale když už jdu sám na základě toho, že něco chci vidět, mám rád avantgardní divadlo německého střihu. Jsem obdivovatelem práce mého profesora z DAMU Jana Nebeského, vážím si také Jana Mikuláška a samozřejmě mého dobrého přítele Dana Špinara.

* Píšeš také ve vlaku apod.? H.

Ve vlaku píšu hodně. Píše se tam výborně. Nedělám to teda jako Jáchym Topol, že bych kvůli psaní jezdil někam vlakem, ale když jedu, tak píšu. Hezká otázka.

* Jezdíš ještě do Broumova? Honza, Broumov

Honzo, musím přiznat, že jsem se prakticky v Broumově jen narodil, protože můj děda byl pediatr z Police nad Metují a tak tam měl nějaké konexe v porodnici. Jinak jezdím do Police, kde žila moje babička a žije tam dodnes děda, kterému je 92. Strejda horolezec měl ještě donedávna penzion v Adršpachu u skalního města, tam jsem taky dřív jezdíval, ale teď už se přestěhoval do Trutnova. Komunikoval jsem nějak akorát s broumovskou knihovnou, kde nějak něco o mně je nebo tak nějak.

* Koho považujete za největšího ze současných režisérů naší domácí scény? Milena

Daniela Špinara. Myslím si dokonce, že přestože to venku nemají zatím možnost poznat, Dan je režisérem světového formátu.

* Zajel jsi si na Jizerskou padesátku nebo jsi hru napsal teoreticky? Olda

Ne, musím se přiznat, že na to jsem asi měkký. Můžu se ale vymlouvat na to, že letos se nejelo. Byli jsme akorát s Kotkem a Prachařem v Peci na soustředění. Kotek se tam ztratil v mlze, takže ten měl nejlepší průpravu.

* Dobré odpoledne Petře, divadlo je úzce spjato s literaturou. Jaký je váš vztah k ní? Olga, Hradec K.

Štve mě, že na čtení nemám poslední dobou moc čas. Čtu vlastně jen v létě, navíc v takovém odpočinkovém módu lehčí věci, biografie, historické romány a tak, již nemám energii na to číst těžké věci. Přečetl jsem toho hodně na gymplu. Moje matka mě varovala, že co člověk nepřečte na gymplu, pak už nepřečte a musím říct, že měla pravdu.

* Jak moc času strávíš u PC? Maro

Obávám se, že 9 hodin denně. 5 hodin psaní, dvě hodiny agendy, dvě hodiny zábavy.

* Blíží se léto. Budou prázdniny typicky divadelní, nebo máš pracovní závazky? Martin

Nechci to zakřiknout, ale snad budu mít relativně volno. Teď v květnu bych měl dodělat dva velké televizní projekty, na kterých dlouhodobě pracuji. V létě bych měl psát "jen" jeden televizní film a musím konečně začít připravovat hru pro Dejvické divadlo, na kterou se moc těším.

* Považujete vaše divadlo A Studio Rubín za náročné? Eduard

Ne. Nepovažuji. Ale nenáročné divadlo může být chytré. A to se, myslím, snažíme dělat.

* Stačí dotace města pro A Studio Rubín? Bořek, Praha 5

Je to největší zdroj našeho financování, dostáváme ještě něco od ministerstva kultury a pár korun od Prahy 1. Je to tak 70 procent město, 25 procent ministerstvo, zbytek ostatní financování.

* Pane Kolečko, jake hry chce vidět současný divák? Zdeněk, Liberec

Já si myslím, že tady najde uplatnění jak těžkotonážní umělecká záležitost, tak lehkonohá komedie. Někdo má rád mě a Drábka, někdo vůbec a dává přednost třeba Františákovi a Vůjtkovi. Myslím si, že momentálně si nemůžeme my, čeští dramatici, zas až tak stěžovat. Lidi opravdu poslední dobou o původní české hry docela jeví zájem a já jsem za to rád.

* Jak byste charakterizoval vaše publikum? A myslíte si, že se vaším příchodem do Rubínu něco změnilo? Jiří, Smíchov

Dělali jsme si na to nějaký dotazník. Náš typický divák je vystudovaný vysokoškolák, Husákovo dítě, který dělá v oblasti služeb. Ale máme i pár věrných diváků nejstarší generace. Myslím, že míříme docela zeširoka.

* Pomlázku si vyrábíš sám nebo kupuješ? Katy .)

Kupuju. :-)

* Zajímalo by mne, zda máte určitou vysněnou divadelní hru, kterou byste rád režíroval ale dosud nebyla příležitost? Alena, Pha10

Jak jsem řekl, já nerežíruji, ale pokusím se přesto odpovědět. Kdybych režíroval, asi bych dělal Tři sestry. Čechova obdivuju.

* Uživí tě umění? Zuzka

Umění ne. :-) Televizní seriály velmi slušně. Ale trochu vážně, i divadlem se dají nějaké peníze vydělat. Sice by mě to asi úplně neuživilo, kdybych nedělal televizi, ale skoro jo. Nářky divadelníků nad penězi jsou někdy trochu přehnané podle mě.

* Odpočine si divák, když si sedne do hlediště A-Studia Rubín a sleduje vaše hry, nebo musí přemýšlet po celou dobu představení? Marie

Já mám rád, když se celou dobu baví a nakonec když odchází, řekne si, ale ona to zas taková prdel není. A něco ho tam dráždí a začne přemýšlet. To je můj cíl a myslím, že se nám to snad v Rubínu daří.

* Dobrý den, kde berete inspiraci? Věra, Pha4

Okolo sebe, z historek, vtipů, médií, fenoménů.

* Jaký je váš tvůrčí a herecký tým v divadle? Jiří

Tvůrčí tým v Rubínu jsem jen já. Jsem jediným uměleckým zaměstnancem Rubínu. Ještě mi do toho kecá Ondřej Pavelka, který je takovou šedou eminencí. Soubor nemáme, ale opakovaně u nás hraje určitá skupina herců. Hana Vagnerová, Jakub Prachař, Jana Stryková, Marek Taclík, Bára Poláková, Lukáš Příkazký (asi největší rubínovský srdcař) a samozřejmě Ondra Pavelka

* Jsi hodně velký hokejový fanda? Pavel

Musím upřímně říct, že hokej mě s přibývajícím věkem už tak nebaví. Mám rád české play off, to mě zajímá nejvíc (teda než vypadne Sparta, sedmý zápas jsem letos vůbec nepobral, ještě s tou nechutnou Kometou :-)), nároďák mě zas tak nebere. Možná se letos mrknu na nějaký zápas pokročilejších fází play off NHL. Já mám radši fotbal a NBA, tu žeru úplně nejvíc. Ale určitě hokej mám rád, to zas ne, že ne.

* Setkal jsi se osobně s Jaromírem Jágrem nebo s jinou postavou ze své dramatické tvorby? Ladislav, Mladá Boleslav

Na premiéře Jágra vedle mě seděla jeho maminka, to jsem byl hodně nervózní, ale naštěstí se jí to líbilo. Jaromír to podle mě dodnes neviděl. Setkal jsem se ale s hodně ženskými postavami mých her. Většina z nich jsou moje expřítelkyně či nějaké bizarní nahodilé sexuální partnerky.

* Jak vznikal scénář pro seriál Okresní přebor, kde jsi hledal inspiraci? Franta, Příbram

Námět je Honzy Prušinovského, který Okresní přebor hrál a snad pořád hraje. Jinak náměty jednotlivých epizod jsme tak nějak vymýšleli z těch postav, co tam tak nějak už byli, no. Ono tyhle otázky jsou těžké, protože člověk si moc zpětně nepamatuje, jak to či ono vymyslel.

* Máš už A-studio Rubín přirostlé k srdci? Tomáš

Absolutně. Jednou ho budu muset někomu předat a to bude bolet.

* Jaký typ divadelních her je ti nejvlastnější? Cítíš u sebe nějakou vyhraněnost? Patrik, Brno

Píšu komedie. Myslím, že se mi docela povedlo Zakázané uvolnění a Padesátka, tedy takové vlastně sitkomově-konverzační komorní komedie. Tam nějak cítím, že snad vím, jak na to.

* Hrají se ještě Pornohvězdy? Lexa

Ani jedna z dvou inscenací Pornohvězd (pražská a ostravská) se už nehraje.

* Petře, trpí režiséři před premiérou divadelní hry trémou jako většina herců? .) Dominika

Režiséři asi hodně, já postupem času míň a míň, jsem nervóznější před první čtenou, kdy se text čte hercům, to je taková moje premiéra.

* Nemáš strach, že si přátelé ve tvém okolí přestanou povídat, z obavy, abys je nepoužil v nějakém svém díle? .) Petr / Pha9

Myslím, že s tím musí počítat :-) Hodně se jich už tma objevilo.

* Je smutné, že na stránkách Scény není o kladenském divadle mnoho článků? Gábina :( KLADNO

Asi to trochu smutné je, ale ono se tu brzy určitě objeví. Dan Přibyl vede to divadlo dost cílevědomě a inscenace mají kvalitu. Je samozřejmě otázkou, jak vyhraněnější divadlo přijmou Kladeňáci.

* Dobrý den, mám na Vás dotaz. Znáte velkého oblastního herce Rozbřeska Tichého, který nějakou dobu hrál v Jihlavě. Jestli ho znáte,tak ho pozdravujte chlapáka Děkuji Tonda

Rozbřeska bohužel neznám.

* Co Vás vedlo k tomu být režisérem? Blanka / Pha2

Jak už jsem řekl, já píšu. Odmalička jsem rád vymýšlel nějaké blbosti a vyprávěl příběhy. Nějak to bylo ve mně, no.

* Petře co je pro tebe při vytváření nové inscenace rozhodující? Ivan

Já myslím, že tam musí být nějaký takový bytelný základ, grunt (nebo grund, teĎ nevím s čím se to píše), který o něčem je, ten humor se na to musí jen nabalit. Ale ta věc musím mít schopnost ten humor vygenerovat. Snad jsem neodpověděl příliš nesrozumitelně.

* Na co byste Vy osobně do pražského A Studia Rubín diváky pozval? Karel

Na Posledního papeže, což je podle mě jedna z našich nejlepších inscenací, ale je trochu náročnější, tak ji brzy budeme muset stáhnout. Dokud se hraje, přijďte.

* Petře co byste rád uskutečnil v horizontu příštích deseti let? Aleš, Ostrava

Chtěl bych si víc odpočinout, víc číst, mít co nejvíc času na syna a druhého potomka, který je na cestě. Chtěl bych jet do Irska, kde jsem nikdy nebyl, jen s manželkou, bez dětí. A chtěl bych napsat nějaký dobrý sitkom. Je to vlastně můj oblíbený žánr a já jsem šťastný, že ho můžu dělat.

* Co nového plánujete v A-studiu Rubín? Lukáš, Krč

Frič bude zkoušet hru o trampech Osada. V zimě budeme dělat s Ondrou Pavelkou, Bárou Polákovou a Michalem Malátným hudební kus Kleopatra, na to se těším.

* Vážený Petře, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Já také moc děkuji za pozvání, otázky byly chytré a příjemné, omlouvám se všem, kterým jsem neodpověděl, bylo toho hodně. Přeju všem hezké jaro a dávejte šanci české tvorbě. Není to vždycky jednoduché a my čeští tvůrci nejsme zas až takoví idioti, jak se o nás často říká. Petr

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

září 2014

Jakub HRŮŠA

24.9.2014
Jakub
HRŮŠA

Radim OTÉPKA

26.9.2014
Radim
OTÉPKA

 

reklama

Milá Evičko, milý Luďku (Činoherní klub)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor