NETHOVOR - detail
Daniel
DVOŘÁK
* 1954
Praha
ČR
Narozen roku 1954 v Praze. Studoval architekturu a scénografii u prof. J. Svobody na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, poté ve Vídni a v USA. Pracoval od roku 1982 jako scénograf ve svobodném povolání. Od roku 1990 pověřeni spolu s J. Nekvasilem jako intendanti řízením Komorní opery Praha, kterou reorganizovali na Operu Mozart. Byl spoluautorem všech inscenací Opery Furore a většiny u Opery Mozart. Od počátku 90. let vedl uměleckou agenturu MozART Praha, která ve spolupráci s Operou Mozart zavedla letní stagiony ve Stavovském divadle. Vystavuje doma i v zahraničí.
Daniel DVOŘÁK - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 31.3.2004
* Vážený pane Ak. arch. Dvořáku, vítáme Vás, jak jste prožil dnešní dopoledne a co vás dnes ještě čeká? Redakce
Přeji všem účastníkům debaty dobrý den. Ráno jsem strávil v ateliéru a dopoledne v ředitelně Národního divadla. K tomu svítí sluníčko, takže nic neobvyklého a vše v normálu. Nejdůležitější událostí dnešního odpoledne bude tisková konference k chystané premiéře "hokejové" opery Nagano Martina Smolky a Jaroslava Duška. Těším se zejména na redaktory sportovních rubrik, neboť ti zpravidla tiskové besedy v ND nenavštěvují.
* Jaký byl Váš vůbec první kontakt s divadlem? Honza
Můj první divadelní zážitek mi připravily loutky vedené a mluvené mým tatínkem, tedy tradiční domácí loutkové divadlo. První aktivní zkušenost byl amatérský soubor Polibek múzy (se spolužáky a kamarády, většinou ze Střední umělecko průmyslové školy na Žižkově). Hráli jsme v dnes již neexistujícím Divadle v Nerudovce, které v té době (70. léta) bylo oázou avantgardy a relativní umělecké svobody.
* Dobrý den mám "zlepšovací návrh" na organizaci předplatného (a dotaz, co vy na to): První měsíc vyhrazený pro stávající předplatitele "beze změny" je hezká věc, jenže jak si mám nechat letošní skupiny, když se změnil jejich obsah? Z operní je teď opera/balet, z normální činoherní novinková. Takže budu muset vyrazit do těch davů, které od zítřka zase nastanou, a přitom mám dojem, že jako dlouholetá předplatitelka bych měla aspoň morální nárok na lepší zacházení. Nedalo by se na příští rok vložit ještě jedno období pro předplatitele "fluktuanty"? Zvlášť jestli bude zase všechno jinak, jako letos? Díky, Volhejnová
Vážená a milá paní Volhejnová, některé předplatitelské řady se skutečně mění podle povahy dramaturgie a obchodní strategie. Nicméně dost toho zůstává v původní podobě, proto předsazený prodej pro "staré" abonenty. O vložení ještě jednoho období pro "fluktuanty" uvažujeme. Bohužel se tento problém projevil až v průběhu prodeje předplatného a technicky nebylo možné na něj reagovat. V příštím roce tak jistě učíme. Doufám, že i tak jste ocenila změnu v přístupu k abonentům. Koneckonců i to, že připomínky, jako je ta Vaše, bereme vážně a snažíme se je realizovat, to dokládá.
* Jar reagovali rodiče na Vaše rozhodnutí stát se scénografem? Jan
Rodiče namé rozhodnutí stát se scénografem reagovali s ulehčením, neboť jsem v dětství byl skálopevně rozhodnut stát se popelářem.
* Jste velmi úspěšný divadelní scénograf. Proč jste se pustil do ředitelování? Martin z Berlína
Trápilo mě, jstejně jako mé přátele divadelníky, že jsme neměli příležitost dělat takříkajíc divadlo svých snů. Jako ředitel mám možnost ovlivnit všechny aspekty divadelní tvorby. Na druhé straně je to riskantní, neboť v případě neúspěchu se opravdu nemám na co vymlouvat.
* Co je při ředitelování tak velké instituce nejobtížnější, a co nejpříjemnější?
Nejobtížnější je obrátit takový provozní kolos jako je ND do žádaného směru a přimět všechny složky ke konzistentnímu postupu daným směrem. Divadlo není armáda, je to souhrn individualit, které se pod jednotnou myšlenkou nesmí ztratit.
Nejpříjemnější jsou pracovní obědy,které nemusím platit. (Smích.)
* Jak vzpomínáte na Vaše působení v divadle J. K. K. Tyla v Plzni a na setkání s režisérem Ševčíkem? Bylo pro Vás něčím zlomové? Petr
S režisérem Ševčíkem jsem setkával při různých příležitostech, včetně pracovních. Byl to skvělý umělec, navíc člověk s báječným smyslem pro humor. Do Plzně vždy rád zajíždím jako scénograf. V posledních letech jsem zde spolupracoval s režisérem Antonínem Procházkou, kterého považuji ve svém oboru za fenomenálního.
* Pán Dvořák akým spôsobom temporytmus opery ovplyvňuje scénografiu, ovplyvňuje Vás hudba pri používaní farieb? (Smiala)
Přiznám se, že jako scénograf mám nejraději operu právě pro stylizaci, která je zakotvená v její hudební stránce. Je to hudba, která je nositelem určujícího sdělení v operním představení a scénografie jí dokonce musí sledovat. A že ovlivňuje i barevné řešení, je myslím na bíledni. Je to nádherné, když si pustíte operu a začnete kreslit návrhy. Je to jako kdyby Vám nějaká ušlechtilá síla vedla ruku.
* Těšíte se na premiéru opery Nagano, navštívíte MS 2004 v ledním hokeji? Roman
Na premiéru opery Nagano se těším, neboť je to takříkajíc naše dítko. Po pravdě řečeno - mám nejraději premiéry novinek, ať již v činohře, baletu nebo v opeře. Na mistrovství světa se budu dívat pouze v televizi, ovšem jenom pokud bude náš tým vítězit.
* Vážený pane řediteli, chápu, že provedení wagnerovské tetralogie je velmi inscenačně náročné, nicméně mi program opery v jarních měsících příští sezóny přijde velice chudý. Ráda bych věděla, zda je plán představení už definitivní a také jestli na podzim roku 2005 znovu zařadíte běžný repertoár (tím mám na mysli Smetanu, Dvořáka, Verdiho, Pucciniho atd.). Děkuji. Lenka Bartošová
Máte úplnou pravdu, uvedení kompletního Prstenu Niebelungova Richarda Wagnera omezí standartní repertoár ND. Musíme si uvědomit o jak historickou událost se jedná, neboť ve více jak 120. leté historii naší první scény se tak stane poprvé. Budeme to kompenzovat využitím jiných prostorů divadla, které jsou normálně buď publiku nepřístupné nebo se nevyužívají pro divadelní představení. Obehrajeme historickou budovu ND takříkajích od půdy až po garáže. Správně tušíte, že po skončení Ringu a v dalších sezónách se vrátíme ke klasickému repertoáru. Zájem o Ring v ND, který se již nyní projevuje, nás utvrzuje v tom, že naše rozhodnutí, ho zařadit, i za cenu provozních obtíží je správné.
* Pane Dvořák, s vaším jménem je spojeno inscenování opery - experimentu. Jak a kdy vznikl tandem Dvořák - Nekvasil? Aleš z Plzně
Experimenty v divadelní tvorbě, tedy nejenom v opeře, mě opravdu zajímají, pro jejich laboratorní hodnotu. Divadlo se v tu chvíli mění na výzkumnou stanici. A jak známo bez výzkumu není vývoje.
S Jiřím Nekvasilem mě seznámil v roce 1988 někdejší šéf opery ND, nynější ředitel České filharmonie, Václav Riedlbauch, se slovy - Máme tady asistenta režie, je to stejný šílenec jako jsi ty. Určitě si budete rozumět. Zdá se, že přes třicet společných inscenací, včetně letošní nominace na Cenu A. Radoka v kategorii inscenace roku, mu dává za pravdu.
* Co si myslíte o současné situaci, která panuje ve Státní opeře Praha? Jana
No comment.
* Uvede ND budoucnu nekterou z oper Benjamina Brittena? Dan J.
Rádi. Neboť již za našeho působení ve Státní opeře jsme měli velký úspěch s jeho titulem Utahování šroubu. Dramaturgie opery ND připomíná vždy tak trochu Sofiinu volbu. Máme možnost v sezóně uvést čtyři až pět velkých oper a skvělých titulů, o které bychom měli zájem je při tom tolik...
* Dobrý den, už před časem jsem Vám nachystala ještě jednu otázku, ale teď ji tu nevidím, takže znova: Proč ND připravuje tolik operních inscenací s jepičím životem, často na jednu-dvě reprízy, a stálý repertoár se přitom skoro nemění? Je to asi hezké vůči méně známým autorům a ND si to zřejmě při svých dotacích může dovolit... Těšila jsem se na nového Dvořáka (teď myslím Antonína :-)) a vida, letos čtyři představení a v repertoáru na příští rok už zase není... Můžete mi vysvětlit dramaturgický záměr, který k podobným projektům vede? Díky, Volhejnová
Všude v Evropě jsou obvyklé u méně hraných titulů, takové počty repríz jaké uvádíte. Nezapomeňme, že divadlo má zhruba tisíc míst a doporučuji porovnat skutečné počty diváků s inscenacemi a to i činoherními v malých divadlech - řekněme pro dvě stě až tři sta diváků. Aby bylo úplně jasno počty repríz neurčujeme my, nýbrž vy diváci. V případě úspěchu rádi počty zvyšujeme, např. titul Kráska a zvíře Filipa Glasse v inscenaci bratří Formanů se pro obrovský úspěch vrátí na konci sezóny v sérii dalších třinácti repríz. Bude-li podobný zájem o Dvořákovu Vandu objeví se zcela jistě i v následiujících sezónách. Dotace jistě nedostáváme na to, abychom hráli před prázdným hledištěm. Jejich význam spatřujeme především v tom, že můžeme uvádět v náročných a reperezentativních inscenacích tituly, na které komerční sféra nemůže ani pomyslet. Pro úplnost ještě uvedu, že kdybychom hráli střídavě pouze Traviatu, Rigoleta, Kouzelnou flétnu, Carmen v průměrných inscenacích, nepotřebovali bychom dotaci vůbec. Bylo by to však ještě Národní divadlo?
* Připravujete v budoucnu některá představení pro nejmenší diváky? Pavla představení
Ano, a to ve spolupráci se souborem Dětské opery Praha, nové dílo Lukáše Hurníka. Dále zde máme dětské operní studio a baletní školičku pro nejmenší a i ve "velké" dramaturgii se snažíme na naše nejmenší myslet. Pro příklad uvádím Lucernu, Lišku Bystroušku, Čerta a Káču, Dítě a kouzla, Louskáčka.
* Dobry den, nedá mi, musím se ozvat. Pokud má být časopis Národního divadla vaším reklamním časopisem, proč ho nedáváte tam, kde si můžete dělat reklamu? Někam kde je hodně lidí? Jinak se mi časopis moc líbí, v té nové grafice je přehlednější, inteligentní, jen škoda, že je jenom v šatnách divadla. Přeji hodně úspěchů celému divadlu a do budoucna "zlomte vaz". Lída V.
Těší mě, že má nová podoba našeho časopisu úspěch. Nedistribuujeme ho však jen v divadle, nýbrž je rozesílán pravidelně do mnoha institucí, včetně knihoven a Českých kulturních center v zahraničí. Dále i na taková místa jako jsou různé čekárny u ordinací, advokátních kancelářích, ale i do kaváren, kadeřnických a kosmetických salonů. Za úhradu poštovného ho též rozesíláme individuálním zájemcům, včetně zahraničí. Limitem jsou zde finanční prostředky. Pokud budete mít nějaký konkrétní námět, kam bychommohli časopis mohli s minimálním finančním nákladem ještě dodávat, rádi jej uvítáme.
* Co plánujete v budoucnu, aby si Národní divadlo udrželo přízeň diváků a nezapadlo do průměrnosti? Honza z Kladna
Odpověď jejiž obsažena ve Vaší otázce. nesmíme zapadnout do průměrnosti a týká se to všech aspektů naší činnosti, dramaturgie, inscenační praxe, hereckých výkonů, vztahu k divákům atd.
* Zdravím Vás pane Dvořáku, jak v roli divadelního ředitele ovlivňujete sestavování dramaturgického plánu ND Praha? Lena z Freibergu
Dramaturgický plán navrhují šéfové souborů s ohledem na celkovou koncepci uměleckého směřování ND, kterou jsem vytýčil při svém nástupu. Pak dlouho diskutujeme, přesvědčujeme se navzájem o svých pravdách, někdy to připomíná pěknou Sicílii, ale nakonec se vždy shodneme a já dramaturgický plán podepíšu, čímž za něj přebírám generální odpovědnost. Teď se již musím omluvit, protože musím na jeden z těch výše uvedených příjemných pracovních obědů, který tentokrát pořádají zástupci společnosti Philip Morris,která je partnerem na zítřek chystané premiéry Giselle a ve spolupráci s paní Lívií Klausovou udělí při této příležitosti cenu za mimořádný tanenčí výkon. Bylo mi s Vámi dobře a těším se na shledání na představeních v Národním divadle.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
únor 2017
7.2.2017
Henrieta
HORNÁČKOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.