Dvě světové premiéry Janáčkových oper
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekSamotné Národní divadlo Brno připravilo pro festivalové publikum dvě světové premiéry Janáčkových oper. V rámci festivalu dojde k historicky prvnímu provedení první opery Leoše Janáčka ŠÁRKA (1. premiéra 26. 11. v divadelním sále Reduty) v její původní verzi z roku 1887 jako jedné z posledních mistrových kompozic, jež dosud nikdo neměl příležitost vyslechnout. Světové hudební veřejnosti je tak vůbec poprvé po 123 letech od jejího vzniku dána možnost seznámit se s dílem, které stálo u počátku Janáčkovy operní tvorby a v němž se odráží prvotní autorovy postoje k tomuto žánru hudebního divadla.
Jelikož skladatel svou operní prvotinu ještě několikrát zásadním způsobem přepracoval, obsahuje verze z roku 1887 zcela odlišný hudební materiál než verze finální, s níž se lze dnes na operních jevištích setkat. Ačkoli první verze Šárky nebyla nikdy instrumentována a lze jí tak provést pouze s klavírním doprovodem, jedná se o kompletní kompozici, takže pro její první provedení bylo rozhodnuto nastudovat dílo i po stránce scénické v režijním nastudování mladé brněnské režisérky Kristiany Belcredi. Hudebním nastudování bylo svěřeno dirigentu a klavíristovi Ondreji Olosovi.
Druhou premiérou, jež proběhne v rámci festivalu Janáček Brno 2010, bude další méně frekventovaný operní titul Leoše Janáčka – VÝLET PANA BROUČKA DO MĚSÍCE (1. premiéra 17. 11. v Janáčkově divadle). Režii Národní divadlo Brno svěřilo výrazné osobnosti světového divadla, britské scénografce a režisérce Pamele Howard. Hudební nastudování bude dílem Jaroslava Kyzlinka. Tento Janáčkův opus bude uveden společně se Sinfoniettou; orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno povede zmíněný Jaroslav Kyzlink a vedle video artu Tomáše Rychetského bude její 3. věta ztvárněna i nápaditou choreografií jednoho z předních tvůrců současného tance – Jiřího Kyliána.
Také u Výletu pana Broučka do Měsíce sáhli inscenátoři po původní verzi díla – v tomto případě z roku 1917, která v této podobně nikdy nebyla divadelním jevišti uvedena. I s ohledem na dosavadní produkce režisérky Pamely Howard, jichž byly od roku 1960 na dvě stovky, lze očekávat velmi výraznou a sugestivní scénografii i režijní vedení. Tato nositelka Řádu britského impéria za služby divadlu má – vedle vztahu k Janáčkovi – obecně blízko k české moderní hudbě. Před pěti lety vytvořila scénu a kostýmy a režírovala inscenaci opery Bohuslava Martinů Řecké pašije pro Thessaloniki Opera, která byla hrána ve staré byzantské citadele Eptapyrgion. O rok později navrhla instalaci a režírovala tři fragmenty z opery Martinů Ženitba pro The Miller Gallery of Contemporary Art v Pittsburghu.
Na jevišti Janáčkovy opery se ve Výletu pana Broučka do Měsíce představí výrazné osobnosti současné opery: basista Jiří Sulženko s čerstvou zkušeností z milánské La Scaly, sólista Národního divadla Brno Roman Janál, sólista opery Národního divadla v Praze Jaroslav Březina, sólistka Opery SND Adriana Kohútková či mladá generace talentovaných pěvců Tereza Merklová Kyzlinková a Ondrej Šaling.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 21. týden
Boj o oheň
Kdo měl oheň, měl i život. Francouzské koprodukční drama (1981). Hrají: E. McGill, R. Perlman, R celý článek