Drahomír Josef Růžička
autor: archiv
zvětšit obrázekOsmá výstava fotografií z pravidelného cyklu výstav prezentující sbírku fotografií PPF se koná v Galerii Fotografie Louvre, Národní 22, Praha. Tentokrát je věnovaná dílu Drahomíra Josefa Růžičky. Výstava se koná díky podpoře finanční skupiny PPF a potrvá do 8. listopadu 2009.
Drahomír Josef Růžička se narodil 8. února 1870 v Trhové Kamenici a zemřel 30. září 1960 na Long Islandu. Jeho rodiče s pěti dětmi emigrovali do Nebrasky v USA v roce 1876. Později vystudoval medicínu ve Vídni, kde poznal svou ženu pocházející z Bratislavy. Vrátil se zpět do USA, kde provozoval lékařskou praxi (pediatr a porodník).
Od roku 1909 se intenzivně věnoval fotografii a navázal kontakty s představiteli progresivní americké fotografie. Zaměřil se na fotografování prostých každodenních věcí, krajinných motivů a New Yorku s jeho architekturou. Fotografoval v jižní části Manhattanu a v docích, v Centrálním parku, na dnes již neexistujícím Pensylvánském nádraží, na Páté avenue, Wall Street, u kostela Nejsvětější Trojice a na Brooklynském mostě. Fascinován byl i jednotlivými mrakodrapy (Empire State Building, Chrysler Building, Woolsworth Building ad.), Jiří Jeníček později psal o autorově „hymnické chvále“ mrakodrapů. V roce 1916 se podílel na založení sdružení Pictorial Photographers of America.
V roce 1921 navštívil D. J. Růžička Prahu a uspořádal zde výstavu svých fotografií, kde zaujal puristickými idejemi (puristický piktorialismus) členů skupiny Fotosecese (Gertrude Käsebierová, Edward Steichen, Alfred Stieglitz, Clarence Hudson White a další), kteří odmítali zásahy do negativů i pozitivů a prosazovali čistou fotografii. D. J. Růžička ovlivnil celou řadu českých fotografů, např. Jaromíra Funkeho, Jiřího Jeníčka, Jana Lauschmanna (přes manželky s Růžičkou spřízněn), Josefa Sudka, Adolfa Schneebergera, Aloise Zycha a další.
Ve dvacátých letech Růžička v Čechách propagoval při zhotovování fotografií měkce kreslící objektivy (při exponování nebo při práci na zvětšenině) a bromostříbrné papíry. Překvapivě progresivně se ale šestašedesátiletý autor zachoval roku 1936 při návratu z poslední návštěvy Čech, kdy si zakoupil nový kinofilmový aparát Kodak a roku 1939 ho zaujala plnobarevná novinka - kinofilm Kodachrome. Na něj později exponoval řadu snímků, které jeho dílo znovu aktualizovaly. Průběžně se vracíval do Evropy a poměrně hodně času trávil ve staré vlasti (naposledy v létě 1936). Salony obesílal do roku 1941. Vystavoval i samostatně (1946 putovala jeho kolekce po amerických klubech). Ve 20. a 30. letech rád promítal velké tónované diapozitivy (8,3 x 10,2 cm). Ve sbírce fotografií PPF je zastoupen souborem čítajícím celkem 48 děl.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
OPERA/ TANEC
Ondřej Ruml zazpívá šansony s Pražskými symfoniky
Zpěvák Ondřej Ruml vystoupí 20. a 21. května se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Divadle Hybernia se celý článek