Bůh masakru v Činoherním klubu
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekSoučasná francouzská dramatička Yasmina Reza patří k vyhledávaným autorkám nejen doma, ale i v zahraničí. Přesto, že napsala za dvacet let všehovšudy sedm her, dvě z nich prošly vítězně mnoha mezinárodními scénami a jsou dobře známy i u nás. Jedna z nich, uváděná pod různými názvy – Art, Obraz, Kumšt, ta druhá pod názvem Třikrát život. Autorka má nejen výborný pozorovací talent, dokáže pečlivě vystavět dramatický rámec hry a dovedně splétat dialogy, ale v neposlední řadě tkví její úspěšnost i v tom, že vychází vstříc „chudým“ divadlům. Vystačí si s jednou dekorací a se třemi či čtyřmi protagonisty. Zdá se, že její nejnovější hra Bůh masakru z roku 2006 se zařadí po bok výše jmenovaných úspěšných her. Nedávno ji hráli v Londýně, nyní se hraje např. v Belgii. Nyní ji v předvánoční premiéře uvedl pražský Činoherní klub. Hra se už objevila na prknech libereckého Divadla F. X. Šaldy a v novém roce jej nazkouší také Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích.
Stejně jako u předcházejících si hra víceméně konverzačního charakteru vystačí s jedním prostředím a hodinou a půl času (dialogy čtyř protagonistů se odehrávají v podstatě v reálném čase). Taková produkce si ovšem žádá nejen mistry svého oboru, ale také režiséra, který by situace budoval s pochopením a ohledem na možnosti protagonistů. To se v Činoherním klubu podařilo zkombinovat velmi dobře. Jako režisér si od „anglosaské dramatiky“ poprvé odskočil Ondřej Sokol a do hry obsadil Ivanu Chýlkovou, Jaromíra Dulavu, Vladimíra Kratinu a Miroslavu Pleštilovou.
Když se rozsvítí scéna (jejím autorem je Adam Pitra), spatříme čtyři lidi sedící ukázněně v bílé kožené sedací soupravě a poslouchající se zaujetím Bacha. Obrázek jako vystřižený z reklamy na šťastný život. Máme pocit, že ta hudba nikdy neskončí... Ve vzduchu je ovšem napětí, nervozita, cosi nevysloveného. Skrytá negativní energie. Výchozí situace je vlastně banální a zažil ji asi každý z rodičů... Jeden chlapeček praštil klackem druhého a zranil ho, rodiče se přišli omluvit a situaci „urovnat.“ Přesto, že se všichni zprvu snaží být pozitivní, nejprve mimochodem, pak stále výrazněji vyplouvají na povrch skryté ambice, nenávisti a problémy. Ze strnulé image zdvořilostní návštěvy, při které jeden z mužů – advokát v provedení Vladimíra Kratiny - řeší neustále po telefonu kauzu se škodlivými léky prodávanými významnou firmou, druhý z nich – zdánlivě podpantoflácký obchodník s kastróly v provedení Jaromíra Dulavy zase zdraví otravné matky a obě ženy jsou zpočátku pouze usmívajícími se samicemi, se postupně rozvíjí tvrdé drama, odhalující postupně mnohavrstevnaté nánosy traumat protagonistů. Spouštěčem je faux pas, kdy Aneta z nervozity pozvrací koberec domácích. Jako by se na všech stranách uvolnila stavidla, otevírá se tím cesta k pravdě. A ta, jak známo, bývá krutá. Ačkoliv režisér prohlásil, že se „jedná o kreatury, které jednají s nejlepšími úmysly,“ myslím, že mnohé z toho, co vidíme na jevišti, není v realitě zas tak neobvyklé. V tom je Yasmina Reza opravdu dobrou pozorovatelkou života. V lidech dřímá potlačovaná agresivita a zastydlé ambice, ale zároveň idealizovaná představa o sobě samých a své rodině, a jak hrůzné může být, pokud vybublá na povrch, se denodenně dozvídáme ze zpráv nejen bulvárních médií.
Hra je pečlivě komponována, a tím vymezuje hercům přesné pole působnosti. Takže nehrají pouze se slovy, ale hojně využívají prvky nonverbální komunikace, která vytváří napětí mezi řečeným a nevysloveným. Každý z nich dostane svůj prostor. Díky vynalézavosti režie a herců inscenace nesklouzává k zdlouhavosti. Herci dokážou udržet pozornost diváků, aniž by nudili a předávají si pozornost diváků jako štafetu. Osobně bych se docela obešla bez příliš naturalistického zvracení na scéně, stačila by mi méně pregnantní symbolika. Nicméně uznávám, že pro většinu diváků by bez tohoto malého „masakru“ hra ztratila na působivosti.
Yasmina Reza: Bůh masakru
Překlad: Michal Lázňovský, dramaturgie Roman Císař, Vladimír Procházka, scéna Adam Pitra, kostýmy Katarína Hollá, režie Ondřej Sokol. Hrají: Jaromír Dulava, Ivana Chýlková, Vladimír Kratina a Miroslava Pleštilová. Premiéra v Činoherním klubu 16. prosince 2008.
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa
Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Časopis 21 - sekce
HUDBA
Waldemar Matuška výročí
Walda
Waldemar Matuška, který nás opustil před 15 lety, byl jednou z největších postav naší populární hudby celý článek
OPERA/ TANEC
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Strhující drama Anthropoid
Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v celý článek