zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Smrt Pavla I.: A všechno zase bude jako za babičky...

Irena Konvalinová (Smrt Pavla I.)

autor: archiv divadla   

Histrorická freska úspěšné trojice tvůrců (režisérka Hana Burešová, dramaturg Štěpán Otčenášek a hudební skladatel Vladimír Franz) pokračuje v plodné spolupráci v inscenaci Smrt Pavla I., kterou přivezlo Městského divadlo Brno do Divadla v Dlouhé (9. listopadu 2007). Po představení se křtilo CD Valdimíra Franze Triptych, hudba ze tří společných divadelních inscenací (Znamení kříže, Amfytrion a Smrt Pavla I.).
Kromě originální hudební složky s prvky pravoslavných chorálů, zaujme inscenace už na první pohled velkorysou kostýmní výpravností. Výtvarnice kostýmů Zuzana Štefunková oblékla nejen celou rotu vojáků do slušivých dobových uniforem. Do světle laděné scény (Tomáš Rusín) zapadaly bíle oděné postavy žen, vystupující většinou v negližé. Z celku inscenace dýchl chlad ruské zimy, nejen pro časté opakování lakonické výstrahy o nucené cestě na Sibiř. Tento trest určuje upadnutí do nemilosti z často absurdních důvodů, proto připomíná princip ruské rulety, kde si není jistý životem. Lid čerpá jistotu z pravoslavného náboženství a osoby cara - šíleného bizarního muže v podání Erika Parduse. Ten pojal Pavla I. jako prchlivého starce, oplývajícího něhou až dětskou k romantické milence Anně Gagarinové (Evelína Jirková).

V kontrastu s intimním světem Anniny mateřské náruče, je Pavel krutým autoritativím vládcem, což zprvu ospravedlňuje iniciátory spiknití proti němu, které se zvrhne v brutální carovraždu. Nemožnost vládnout Rusku jinak, než tvrdou rukou, v závěru vyděsí dokonce hlavního hybatele spiknutí - charismatického hraběte Petra Alexandroviče Pahlena, petrohradského gubernátora (Igor Ondříček).

Hra modernisty (napsána 1905-1907) Dmitrije Merežkovského nás po tři hodiny zaplétá do fascinující smyčky ruských dějin, aniž bychom potřebovali znát více historických faktů, než události slavného období Kateřiny II. , jejíž duch se zde stále vznáší nad carským trůnem. Otřesený následník Alexandr (Petr Štěpán) se v prvním veřejném vystoupení zmůže jen na uklidnění davu větou: Všechno zase bude jako za babičky....

3.12.2007 23:12:52 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Zemřel Miroslav Imrich

Miroslav Imrich (Zdroj: www.imrichmusic.com)

Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek

další články...