Karamba se mstí zejména divákům
Repertoár divadla Rokoko se rozšířil o nový titul, konzumní černo-komediální frašku Pomsta Karamby L. Williama Norfolka. V podtitulu musím položit otázku komu se záhadná Karamba vlastně mstila? Bohužel obětí pomsty se nestali aktéři děje jako především samotní diváci. Inscenace by pravděpodobně neuspěla ani v nominaci na Jiráskův Hronov.
Skupina pochybných spolunájemnic, tzv. „socek“ nejhrubšího kalibru získává záludným způsobem nejen dekret na podnájem, ale i majetek obětí. Režisér Robert Bellan se snažil z pochybného textu, jenž by se hodil možná na repertoár divadla Skelet, vykřesat co se dalo. Těžil zejména ze své předchozí režijní práce Rychlých šípů. Křísil stupidní až urážející děj trochu strhující scénickou hudbou, ovšem ani tento pokus o resustitaci nezabral.
Bloudění se projevilo i u jednotlivých hereček. Pravděpodobně jediný možný přístupový klíč – tedy dělat si ze všeho legraci a brát celý projekt jako nesmírný úlet uměleckého vedení divadla, nejlépe pochopila Eva Salzmannová (Doris). Ta nejlépe vystihla charakter notorické alkoholičky, a k tomu se předvedla v jiném hereckém rejstříku, než jsme u ní zvyklí. Průměrné výkony předvedla Libuše Švormová (Lottie), spisovatelka kriminálních příběhů, Ljuba Skořepová (Roza), další potencionální oběť, nakonec tajemná Karamba. Uršula Kluková (Marge) sice nevyšla ze své obvyklé estrádní masky, zato měla štěstí na svůj text, její angažovanost v různých kurzech alespoň trošku u obecenstva zabírala. Kristína Frejová (Ronnie) vzbuzovala naprostou lítost, její prkennost a charakterová faleš odhalovala pravděpodobný konflikt v účasti na tomto projektu. Jediná mužská postava, policejní komisař Zearwick, ztvárněná Davidem Vejražkou, naprosto bez komentáře. Snad jen, že režisér Bellan se snažil pravděpodobně pracovat ve stylu Miloše Formana s nehercem?
Pomsta Karamby L. odhalila pravděpodobnou nastupující krizi v divadle Rokoko. Titul naprosto urážející předchozí kvalitní práci souboru. Jedině čas ukáže, jestli Pomsta Karamby L. znamená nástup nového směru v „dramaturgii“ Rokoka. Doufám, že díky této černé komedii nedojde v divadle k úplnému zatmění.
William Norfolk POMSTA KARAMBY L.Překlad Renata Menclová, úprava textu Pavel Šváb, režie Robert Bellan, scéna Šárka Bellanová, kostýmy Lenka Rašková.
Osoby a obsazení: Lottie (Libuše Švormová), Roza (Ljuba Skořepová), Doris (Eva Salzmannová), Marge (Uršula Kluková), Ronnie (Kristýna Frejová), Grace (Jelena Juklová), Zearwick (David Vejražka).
Divadlo Rokoko – 22. dubna 2002 v 19.00 h.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Jan Kubelík
Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velkolepá válečná freska
Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek